Slaapregressie: wat kun je doen?
slaapregressie-baby
slaapregressie-baby

Slaapregressie: wat kun je doen?

Slaapregressie is een periode waarin je baby slechter slaapt. Slaapdeskundigen zijn het erover eens dat er 6 stadia zijn in slaapregressie: wanneer de baby 4 maanden, 6 maanden, 8 maanden, 12 maanden, 18 maanden en 2 jaar oud is.

Wat veroorzaakt slaapregressie bij baby’s?

Er zijn 5 oorzaken voor het slechter slapen van je baby.

  • Doorkomende tandjes
  • Een groeispurt
  • Routineverstoringen
  • Reizen en nieuwe slaap omgeving
  • Verkoudheid of oorontsteking

Hoe lang duurt een slaapregressie?

Slaapregressies duren meestal 2 tot 4 weken. Dit is precies de tijd die jouw kindje nodig heeft om te wennen aan een nieuwe routine of te herstellen van een ziekte.

Hoe herken je slaapregressie?

Aan de volgende tekenen herken je of jouw baby last heeft van slaapregressie.

  • Vaker ’s nachts wakker worden
  • Moeite hebben overdag in slaap te vallen
  • Drukker of chagrijniger
  • Tegenstribbelen tegen middag slaapje

Wat doe je bij slaapregressie?

De volgende tips helpen je bij slaapregressie van je baby:

  • Let op slaapaanwijzingen van je baby. Als je baby in de ogen wrijft of gaapt is het tijd om je kind naar bed te brengen.
  • Houd vast aan een vaste bed routine. Even eten, in bad, boekje lezen, slaapliedje en dan lekker slapen.
  • Als jouw baby midden in de nacht wakker wordt, heeft hem of haar een paar minuten de tijd om zelf weer in slaap te vallen. Als dat niet lukt en jouw kindje blijft huilen, stel je jouw baby gerust met een paar troostende woorden.

Beste slaapschema baby

Slaapcoach Ewelina heeft veel ervaring met het maken van een vast slaapritme voor baby’s. Ze heeft een dag- en slaapschema gemaakt voor ouders en hun baby’s. Op haar website Eindelijkslapen verkoopt ze een goed slaapschema.

Geschreven door
Ewelina De Groot