Wat Is De Beste Slaaphouding?
beste slaaphouding

Wat Is De Beste Slaaphouding?

Er zijn veel verschillende slaaphoudingen en iedereen heeft zijn eigen favoriete slaaphouding. Slaapt u op uw zij, uw rug of languit op uw buik? Een goede slaaphouding verbetert de kwaliteit van uw slaap en een verkeerde slaaphouding leidt tot klachten. Elke slaaphouding heeft zijn voor- en nadelen. Je leest er alles over in dit artikel voor de beste slaaphouding.

Het belang van een goede slaaphouding

Slaap is een belangrijk onderdeel van ons leven. Gemiddeld slapen we 8 uur per dag. Wanneer we niet goed slapen dan beïnvloedt dit ons dagelijks leven. Een goede nachtrust is daarom erg belangrijk. Onze slaaphouding heeft een belangrijke rol bij het hebben van een goede slaapkwaliteit.1

Een goede slaaphouding zorgt onder andere voor minder druk op je ruggengraat en bevordert de (herstel)processen in het lichaam. Daar tegenover kan een slechte slaaphouding voor de nodige problemen en klachten zorgen zoals (blijvende) pijn en stijfheid in de rug, nek armen of schouders. Een verkeerde slaappositie kan ook de oorzaak zijn van nieuwe pijntjes in de ochtend. Op de lange termijn kan dit de slaapkwaliteit beïnvloeden, omdat je bijvoorbeeld door de pijn niet goed slaapt.

De beste slaapposities

Wanneer we het hebben over de juiste slaaphouding dan is vooral een goede, natuurlijke uitlijning van onze nek- en wervelkolom belangrijk. Slaapposities die zorgen voor een natuurlijke uitlijning van de wervelkolom beschouwen we als ‘gezonder’. Zo wordt slapen op je zij of rug als gezonder beschouwd dan slapen op je buik, omdat de ruggengraat in deze posities minder wordt belast.2

In totaal zijn er heel veel verschillende slaaphoudingen, maar globaal onderscheiden we er vier: slapen op je buik, slapen op je zij, slapen op je rug en slapen in een foetushouding. 

Slapen op je zij

Onderzoek heeft aangetoond dat meer dan 60% van de mensen in de zijligging slaapt. Een leuk feitje is dat kinderen verdeeld in alle posities slapen, maar dat volwassenen een voorkeur ontwikkelen, met name dus voor de zijligging.

Slapen op je zij bevordert een gezonde uitlijning van de wervelkolom en onderzoekers zijn ervan overtuigd dat deze slaappositie het minst leidt tot rugklachten, vooral in combinatie met een goed hoofdkussen. Zijligging kan ook snurken en brandend maagzuur verminderen. Deze slaaphouding is daarom het best voor mensen met slaapapneu. Ook is deze slaaphouding het best voor oudere mensen, mensen met rugklachten en zwangere vrouwen. 

Wanneer je al op je zij slaapt, kies er dan voor om op je linker zij te slapen. Slapen op je rechter zij geeft meer druk op je organen en kan symptomen van brandend maagzuur versterken.

Het nadeel van slapen in de zijligging is dat het kan leiden tot schouderklachten en beklemming in de schouders. Dit komt doordat de druk op je schouders terecht komt. Slapen op je zij is daarom niet aan te raden voor mensen met schouderklachten.  

Voordelen slaaphouding zijligging:

  • Goede uitlijning van de wervelkolom
  • Weinig druk en belasting op de wervelkolom
  • Minder druk op de buik (voor zwangere vrouwen)
  • Kan pijnklachten in nek en rug verminderen
  • Goed voor mensen met rugklachten, slaapapneu, oudere mensen en zwangere vrouwen

Nadelen slaaphouding zijligging:

  • Kan pijnklachten geven in de schouders

Op je rug slapen

Slapen op de rug is na slapen op de zij de meest voorkomende slaappositie onder volwassenen en heeft ook veel voordelen. In deze slaappositie is de wervelkolom neutraal en wordt het lichaamsgewicht gelijkmatig verdeeld. Hierdoor is de kans op pijn in de nek of rug minder groot.

Slapen op je rug is daarom de beste slaappositie bij nekklachten en is ook goed bij een verstopte neus. Deze slaappositie zorgt voor een neutrale houding van de nek, helemaal in combinatie met een goed hoofdkussen bij nekklachten. Goede ondersteuning van de nek is cruciaal bij het voorkomen of verminderen van nekklachten.4

Wel heeft slapen op de rug een aantal nadelen en is het onder andere de slechtste houding voor mensen die snurken en mensen met slaapapneu. Deze slaappositie verergert namelijk de klachten. Ook is deze slaappositie niet aan te raden voor zwangere vrouwen, oudere mensen en mensen met zwaarlijvigheid. Dit komt doordat je gewicht naar beneden drukt door de zwaartekracht.

Voordelen slapen op je rug:

  • Goede uitlijning van de wervelkolom en nekwervels
  • Weinig druk en belasting op de wervelkolom en nekwervels
  • Goed voor mensen met nekpijn
  • Gelijkmatige verdeling lichaamsgewicht

Nadelen slapen op je rug:

  • Verergert snurken en klachten door slaapapneu
  • Kan rugpijn verergeren
  • Geeft druk op het lichaam door de zwaartekracht

Op je buik slapen

Van de tot nu toe besproken slaaphoudingen is slapen op de buik de minst gebruikelijke en minst goede.3 Hoewel slapen op je buik meerdere voordelen heeft, wordt het wel gezien als de minst goede slaappositie. Vooral voor mensen met nekpijn, rugpijn en zwangere vrouwen. Dit komt vooral doordat de kans op nek- en rugklachten het grootst is met deze slaappositie.

Het grootste nadeel is de slechte rug ondersteuning en de verhoogde druk op de wervelkolom. Daarnaast is je nek altijd gedraaid en heeft je nek een onnatuurlijke positie ten opzichte van de wervelkolom. Dit kan leiden tot klachten in zowel de wervelkolom als de nekwervels, vooral wanneer je matras niet stevig genoeg is. Een dun kussen en een stevig matras zorgen voor een betere houding wanneer je op je buik slaapt.

Een van de voordelen van de buik slaaphouding is dat deze positie ervoor zorgt dat je minder snurkt en dat slaapapneu klachten kunnen verminderen. Dit komt doordat je luchtweg meer ruimte heeft.

Voordelen op je buik slapen:

  • Minder snurken
  • Klachten slaapapneu kunnen verminderen

Nadelen op je buik slapen:

  • Slechte uitlijning van de wervelkolom en nekwervels
  • Weinig rug ondersteuning en veel belasting op de wervelkolom
  • Veel druk op de nek en een gedraaide nek
  • Kan pijnklachten geven in de nek en rug
  • Niet geschikt voor zwangere vrouwen

Slapen in een foetushouding

De laatste houding die we bespreken is de foetushouding. De foetushouding is ongeveer gelijk aan slapen op de zij, maar dan met gebogen benen richting het lichaam. Dit is de beste slaaphouding en heeft dezelfde voordelen als de zijslaap ligging.

Slapen in de foetushouding is goed voor mensen met lage rugpijn en zwangere vrouwen. Ook is deze slaaphouding goed voor mensen die snurken. Het voornaamste nadeel van de foetushouding is dat diepe ademhaling kan worden beperkt. Deze houding kan ook problemen geven voor mensen met gewrichtsproblemen en stijve spieren. 

Voordelen foetushouding:

  • Goede uitlijning van de wervelkolom
  • Weinig druk en belasting op de wervelkolom
  • Weinig druk op de buik (voor zwangere vrouwen)
  • Kan pijnklachten in nek en rug verminderen
  • Goed voor mensen met rugklachten, slaapapneu, oudere mensen en zwangere vrouwen

Nadelen foetushouding:

  • Diepe ademhaling kan worden beperkt
  • Mogelijk stijfheid bij het wakker worden

Beste slaaphouding bij rugpijn

De beste slaaphouding voor mensen met (lage) rugpijn is de zijslaap ligging of foetushouding. Bij deze slaapposities wordt de rug goed ondersteund en begeeft de wervelkolom zich in een neutrale positie. Ook zijn deze twee posities het best om rugklachten te voorkomen. De buik slaaphouding is de slechtste positie voor mensen met rugklachten.

Belangrijke tip: plaats een kniekussen, kussen of deken tussen je knieën. Dit kan de uitlijning van de wervelkolom en nekwervels verbeteren.

Beste slaaphouding bij nekklachten

Slapen op je rug is de beste slaaphouding voor mensen met nekpijn. Vooral in combinatie met een orthopedisch kussen. Slapen op je rug zorgt voor een goede uitlijning van de wervelkolom en een neutrale positie van de nek. De slechtste slaappositie voor mensen met nekklachten is de buik slaaphouding. De buik slaaphouding zorgt voor veel druk op de nek en een onnatuurlijke positie van de nek ten opzichte van de wervelkolom.

Beste slaaphouding bij zwangerschap

De zijslaap houding of foetushouding is de beste slaaphouding voor zwangere vrouwen. Beide houdingen ontlasten de buik, waardoor het bloed goed door het lichaam kan blijven stromen. Ook voorkomt het druk op de lever en zorgt het voor een gezonde bloedtoevoer naar de baarmoeder, nieren en het hart. De slechtste slaaphouding is opnieuw de buik slaaphouding.

Slaaphouding veranderen

Je slaaphouding veranderen is niet essentieel, maar wel raadzaam wanneer je huidige slaaphouding klachten geeft. Het is belangrijk om te kiezen voor een slaaphouding die prettig aanvoelt en die geen klachten oplevert. Let wel op: wil je je slaaphouding veranderen, dan moet je er rekening mee houding dat je geduldig moet zijn. De enige manier om je slaaphouding te veranderen is door jezelf te trainen om in de nieuwe slaaphouding te slapen.

Tips voor het veranderen van je slaaphouding:

  • Start je slaap in de gewenste positie
  • Wanneer je ‘s nachts wakker wordt, ga terug naar de gewenste positie
  • Plaatst kussens om je heen om je positie te behouden
  • Verwissel eventueel van positie met je partner

Slaaphouding verbeteren met een goed matras en kussen

Niet alleen je slaaphouding is belangrijk voor een goede nachtrust en goede slaapkwaliteit. Een goed matras en een goed kussen zijn minstens zo belangrijk. Ook kunnen een goed matras en een goed kussen je slaaphouding verbeteren. Zo is bijvoorbeeld een dunner kussen goed voor buikslapers en hebben buikslapers behoefte aan een stevig matras. Mensen met nekklachten hebben juist behoefte aan een orthopedisch kussen.

Op slaapwijsheid.nl vind je alle informatie die je nodig hebt voor het vinden van een geschikt matras en kussen. Ook testen en vergelijken wij tal van andere (slaap)producten die bijdragen aan een betere slaapkwaliteit en een goede nachtrust. Denk bijvoorbeeld aan verzwaring dekens, elektrische dekens, een snurkbeugel, zwangerschapskussens en de beste daglichtlampen.

Wat is de beste slaaphouding voor jou?

De juiste slaaphouding voor iedereen bestaat niet. De juiste slaaphouding is persoonsgebonden en afhankelijk van jouw voorkeuren en gezondheid. Wel zijn sommige slaaphoudingen beter dan andere en mogelijk ook beter voor jou.

Een andere slaappositie kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat rugpijn en nekklachten afnemen of dat je minder snurkt, mocht je hier last van hebben. Afhankelijk van jouw klachten kan het voordelen hebben om je slaaphouding te veranderen. Tijdens een studie werd een groep volwassenen met rugklachten getraind om op hun rug of zij te slapen. Het resultaat: minder klachten in slechts vier weken!

Het kan dus zeker raadzaam zijn om van slaappositie te wisselen wanneer je klachten hebt. Hieronder vind je een tabel met klachten en de beste slaappositie voor de klacht.

*Bron foto: https://www.healthline.com/health/best-sleeping-position#takeaway

Bronnen

1 Best Sleeping Positions for a Good Night’s Sleep

2 Best Sleeping Positions

3 Is It Bad to Sleep on Your Stomach?

4 How to Sleep On Your Back

Ga in discussie