7 Tips Om Nekklachten Door Je Hoofdkussen Te Voorkomen
hoofdkussen-tegen-nekklachten

7 Tips Om Nekklachten Door Je Hoofdkussen Te Voorkomen

Nekpijn is ontzettend vervelend en kan leiden tot een slechte en/of korte nachtrust. Maar liefst één op de vier volwassenen is wel eens naar de dokter geweest in verband met nek- of rugpijn. De oorzaak van deze pijn is belangrijk: heb je er weleens aan gedacht dat je hoofdkussen en/of je slaaphouding de oorzaak zouden kunnen zijn? Het verkeerde kussen kan zorgen voor langdurige klachten.

Maar hoe weet je of je een goed kussen tegen nekklachten hebt? Geen zorgen! Hieronder de perfecte tips om ervoor te zorgen dat jij het hoofdkussen vind dat bij jou (en je nek) past.

Controleer je slaaphouding

De beste posities als je nekpijn hebt (of het gewoon wilt vermijden) is slapen op je rug of op je zij. Als je op je buik slaapt, kun je nekpijn hebben omdat je nek naar de zijkant is gedraaid en je rug is gebogen. Het kan de moeite waard zijn om andere posities te proberen als nekpijn een probleem is. In onze koopgids staat het best geteste kussen per slaappositie.

Vind de juiste hoofdkussenvorm

Als je op je rug slaapt, zoek dan een hoofdkussen met een curve van de halswervelkolom, wat betekent dat er een beetje een rol of bult onder je nek zit en een vlakkere plek voor je hoofd.

Als je op je zij slaapt, heb je een iets hoger kussen voor zijslapers nodig om je hoofd in lijn te houden met je ruggengraat, en misschien wil je ook een kussen met een bult onder je nek om die te ondersteunen.

Als je op je buik slaapt, kunt je overwegen het kussen helemaal achterwege te laten en direct op de matras te gaan liggen.

voorkom nekklachten met je hoofdkussen
voorkom nekklachten met je hoofdkussen

Voeg andere kussens toe als dat nodig is

Als je bijvoorbeeld op je buik slaapt, kan een plat kussen onder je buik helpen om je ruggengraat in lijn te houden met je hoofd en nek.

Als je op je zij of rug slaapt met een plat kussen, kan een tweede rol of opgerolde handdoek onder je nek extra steun bieden. Voor zijslapers helpt het om een dun kussen tussen je knieën te leggen om je ruggengraat in lijn te houden met je hoofd en nek.

Controleer het materiaal van het kussen

Het soort (hoofd)kussen en de kussenvulling zijn vooral persoonlijke voorkeuren, dus jij bepaalt wat voor jou werkt. Kunt je geen gebogen kussen vinden dat je bevalt? Probeer dan eens een traagschuim kussen, dat zich naar de vorm van je hoofd en nek vormt, zodat het in lijn blijft met je ruggengraat. Donzen hoofdkussens zijn ook conform, hoewel veren kussens na verloop van tijd minder goed hun vorm behouden. Als je allergisch bent, kies dan een kussenvulling die dat niet veroorzaakt en overweeg het gebruik van een kussenhoes die bescherming biedt tegen allergenen of huisstofmijt.

Let op de kussenhoogte

Als nekpijn je probleem is, is een platter kussen misschien een betere optie. In een onderzoek bleek dat hogere kussens meer cranio-cervicale druk veroorzaken (dat is op de plek waar het hoofd en de nek samenkomen) en een grotere cervicale hoek, wat betekent dat je hoofd niet op één lijn ligt met je ruggengraat. Dit kan resulteren in pijn en stijfheid als je nek de hele nacht in die hoek blijft. Een lager hoofdkussen kan nekklachten voorkomen. 

Test een kussen voor je het koopt

Als je een hoofdkussen wilt kopen, ga dan in je gebruikelijke slaaphouding liggen en leg het kussen onder je hoofd. Neem de tijd, beweeg je hoofd heen en weer en kijk of je verschil voelt na een paar minuten in de vorm van het kussen.

Voelen je hoofd en nek ondersteund? Of worden ze in een hoek gedraaid die na een tijdje pijn gaat doen? Wat vind je van het materiaal en de stevigheid van het hoofdkussen? Is het te plat? Door het hoofdkussen goed te testen kunnen nekklachten  voorkomen worden. Je kan ook altijd aan het winkelpersoneel vragen voor een anti nekpijn kussen of een kussen tegen nekpijn: je zult vast niet de eerste zijn. 

Vervang je kussen als dat nodig is

Misschien was je kussen ooit ondersteunend, maar nu niet meer. Na verloop van tijd worden kussens samengedrukt en verliezen ze hun vorm en substantie. Probeer over het algemeen je hoofdkussens om de 1 à 2 jaar te vervangen om nekklachten te voorkomen. 

Om te voorkomen dat jouw kussen vervangen moet worden is een goede kussensloop belangrijk.

Bonus: Meer (of beter) slapen

Misschien ligt het niet aan je kussen dat je nekpijn heeft. Mensen met slaapproblemen – zoals slapeloosheid, te vroeg wakker worden of onrustig slapen – hebben na een jaar meer kans om chronische pijn te rapporteren, vergeleken met mensen die goed slapen. Het kan zijn dat mensen met nekpijn niet genoeg van de herstellende slaap krijgen die ze nodig hebben, of het kan zijn dat nekpijn mensen wakker houdt. Het is dus belangrijk om zeker te weten dat je kussen niet voor nekpijn zorgt, maar onderzoek dan ook wat wél de oorzaak is. 

Veelgestelde vragen

Welke soorten hoofdkussens zijn het beste voor mensen met nekpijn?

Het beste kussen tegen nekpijn is een kussen dat de juiste vulling, stevigheid en vorm heeft voor je favoriete slaaphouding. De voorkeuren verschillen per type kussen, zodat sommige mensen vinden dat traagschuim hoofdkussens hun nekpijn verlichten, terwijl anderen zich veel comfortabeler voelen met een microvezel vulling.

Er zijn ook variaties binnen soorten hoofdkussens – traagschuim kussens zijn verkrijgbaar als een massief stuk of met versnipperde schuimvulling, en elke variant werkt goed voor sommige mensen, maar niet voor anderen. In plaats van te focussen op het type kussen, is het belangrijker om de loft, vorm en vulling te bepalen die het beste werken met jouw lichaamstype in je favoriete slaaphouding. 

Welke kussenhoogte werkt het best voor mensen met nekpijn?

De juiste kussenhoogte om nekpijn te verlichten is een kussen dat je hoofd en nek in een neutrale hoek houdt, in lijn met de natuurlijke curve van je ruggengraat. De juiste kussenhoogte hangt dus af van je favoriete slaaphouding. Zijslapers hebben bijvoorbeeld meestal een middelhoog tot hoog kussen nodig, terwijl buikslapers een lager kussen nodig hebben om hun nek niet omhoog te buigen. Je moet ook rekening houden met hoe ver je in je matras wegzakt, want een matras die je diep in de wieg legt, kan een kussen met een lagere kussenhoogte vereisen.

Hoe stevig moet een kussen zijn om nekpijn te verlichten?

Hoofdkussens moeten stevig genoeg zijn om de nek te ondersteunen zonder drukpunten te veroorzaken, maar de precieze stevigheid van een kussen hangt af van je gebruikelijke slaaphouding. Rug- en zijslapers hebben meestal stevigere hoofdkussens nodig dan buikslapers, terwijl combinatie slapers en mensen bij wie de stevigheid verandert, een verstelbaar kussen kunnen overwegen.

Als je de voorkeur geeft aan zeer zachte kussens die je nek niet voldoende ondersteunen, kunt je genieten van een traagschuim kussen met aanzienlijke drukverlaging. Hoewel de kern van het schuim nog steeds voldoende ondersteuning zou moeten bieden, kan het door de contourvormende kwaliteiten subjectief “zachter” en dus comfortabeler aanvoelen

Ga in discussie