Beste Luchtvochtigheid Slaapkamer Voor Goede Slaap
luchtvochtigheid slaapkamer

Beste Luchtvochtigheid Slaapkamer Voor Goede Slaap

Het creëren van de ideale slaapomgeving in uw slaapkamer kan de slaapkwaliteit aanzienlijk beïnvloeden. De eerste stappen om uw slaapkamer te optimaliseren zijn het verminderen van lichten (mbv een slaapmasker) en geluiden (met slaap oordopjes) die het moeilijker maken om in slaap te vallen. Andere veranderingen, zoals het aanpassen van de slaapkamertemperatuur en -vochtigheid, zijn misschien minder voor de hand liggend, maar net zo belangrijk.

Vochtigheid is de hoeveelheid waterdamp in de lucht. Er zijn twee belangrijke termen die u moet kennen wanneer u over vochtigheid spreekt: absolute vochtigheid en relatieve vochtigheid. Absolute vochtigheid is de werkelijke hoeveelheid vocht in de lucht, terwijl relatieve vochtigheid de hoeveelheid vocht in de lucht is ten opzichte van de hoeveelheid vocht die de lucht kan bevatten bij de huidige temperatuur.

Zelfs als twee kamers dezelfde hoeveelheid vocht in de lucht hebben (absolute vochtigheid), zal een koudere kamer een hogere relatieve vochtigheid hebben dan een warmere kamer. De absolute vochtigheid bepaalt hoe vochtig een ruimte aanvoelt, en heeft als gevolg daarvan een grotere invloed op de slaap.

De beste vochtigheidsgraad voor je slaapkamer

Uit onderzoek blijkt dat een luchtvochtigheid van 40% ~ 60% ideaal is voor binnenshuis. De meeste deskundigen zijn het erover eens dat een luchtvochtigheid van meer dan 60% te vochtig is voor de menselijke longen. In de winter is het meestal moeilijk om de lucht zo vochtig te houden. De meeste mensen houden de luchtvochtigheid in hun kamer op ongeveer 40% – 50% en dat is meestal de gemiddelde comfortzone.

Volgens deskundigen ligt de ideale vochtigheidsgraad voor een betere slaap tussen 30% ~ 50%. Dit betekent dat een omgeving die te droog of te vochtig is, de kwaliteit van onze slaap kan beïnvloeden.

Ten eerste, als de omgeving te vochtig is, zal het vocht in je lichaam moeilijker kunnen verdampen. Hierdoor krijg je het warm en benauwd, waardoor het moeilijker voor ons wordt om comfortabel te slapen. Voor degenen die allergieën hebben, zal een vochtige omgeving ook de groei van schimmel versnellen. Dit kan uw allergie verergeren en uw nachtrust beïnvloeden.

Dan komt het probleem van te droog zijn. Als uw huid en ademhalingssysteem te droog worden, kunt u last krijgen van een jeukende keel of verkouden worden. Als je jeuk hebt, ziek en geïrriteerd bent, zul je niet goed kunnen slapen.

Tips voor de ideale luchtvochtigheid in de slaapkamer

Naast het handhaven van een gematigde relatieve luchtvochtigheid en een comfortabele temperatuur in uw slaapkamer, kunt u ook andere maatregelen nemen om gezond te slapen tijdens warme, plakkerige nachten.

Zoek de juiste snelheid voor uw airconditioner: Een goed werkende airconditioner in uw slaapkamer kan een uitkomst zijn tijdens de benauwde periodes van het jaar, maar u kunt beter een langzame of matige stand kiezen in plaats van uw apparaat op volle toeren te laten draaien. Studies tonen aan dat mensen beter en langer slapen met een gematigde luchtstroom. Aan de andere kant kan een sterke tocht slaapstoornissen veroorzaken en uw hartslag verhogen als gevolg van de hoge snelheid en koudere temperatuur.


Investeer in een luchtontvochtiger: Ontvochtigers zijn apparaten die de luchtvochtigheid binnenshuis verminderen. Met behulp van een ventilator verwijderen ze damp uit de lucht en slaan deze op in een interne tank. Zorg ervoor dat u het filter regelmatig schoonmaakt, dit kan de efficiëntie van het apparaat ten goede komen. Draagbare ontvochtigers vereisen het regelmatig legen van de interne tank met verzameld water. Let er echter op dat sommige ontvochtigers nogal luidruchtig kunnen zijn en dat uw energiekosten waarschijnlijk zullen stijgen. Sommige airconditioners in ons artikel hebben een ingebouwde luchtontvochtigingsfunctie.


Probeer vochtafvoerende lakens: Zwaar zweten is gebruikelijk tijdens vochtige nachten. Sommige lakens en kussenslopen zijn gemaakt van vezels die vocht van het lichaam afvoeren, zoals katoen en rayon gemaakt van bamboe. Ze ademen beter dan lakens van synthetische vezels. Hetzelfde geldt voor beddengoed. Kleding gemaakt van natuurlijke, meer ademende stoffen houdt u meer comfortabel.

Overweeg uw traagschuimmatras te vervangen: Traagschuimmatrassen bieden verschillende voordelen voor slapers, waaronder bovengemiddelde drukverlichting en bewegingsisolatie. De zachtere comfortlagen kunnen echter warmte absorberen en vasthouden aan het oppervlak, waardoor u het te warm krijgt. Vochtig weer kan dit ongemak verergeren. Andere matrassoorten slapen koeler dankzij de meer ademende componenten. Dit zijn onder andere latex matrassen met geventileerde lagen en vochtafvoerende hoezen, en binnenvering en hybride matrassen met open spiraal systemen die de luchtstroom door de matraskern bevorderen.

Bronnen

How Room Humidity Affects Sleep

Effects of thermal environment on sleep and circadian rhythm

Sleep quality and air conditioner use

Ga in discussie