Ideale Slaapkamer Temperatuur voor de Beste Slaap
temperatuur slaapkamer

Ideale Slaapkamer Temperatuur voor de Beste Slaap

Een comfortabele omgeving is essentieel voor een gezonde slaap. Het is ideaal om uw slaapruimte op een temperatuur van ongeveer 18,3°C te houden. Dit kan van persoon tot persoon een paar graden verschillen, maar de meeste artsen raden aan de temperatuur tussen de 15,6 en 19,4 graden Celsius te houden voor de meest comfortabele slaap.

Uw lichaamstemperatuur daalt tijdens de slaap, en een koele, maar niet koude, kamer zal u helpen om in slaap te komen en te blijven gedurende de nacht.

Baby’s kunnen een iets hogere kamertemperatuur nodig hebben om te slapen, maar u moet de thermometer niet meer dan een paar graden hoger zetten zodat hun kleine lichaampjes niet oververhit raken.

Ons lichaam is geprogrammeerd om ’s avonds een lichte daling van de kerntemperatuur te ervaren. Door de thermostaat ’s avonds lager te zetten, kunt u de temperatuur beter reguleren en uw lichaam laten weten dat het tijd is om naar bed te gaan.

Tips voor een koele slaapkamer:

  • Sluit de jaloezieën om de warmteopbouw overdag te verminderen
  • Ga in de zomer naar beneden
  • Zet de thermostaat ’s nachts lager
  • Gebruik een ventilator of airconditioning in warme klimaten, of een warmwaterkruik op koude nachten
  • Open de ramen om de ventilatie te bevorderen
  • Controleer de vochtigheid in de slaapkamer
  • Verminder zweten met een ademende matras, lakens, dekbed, dekbedovertrek, kussen, en losse pyjama’s
  • Neem een warm bad een uur of twee voor het slapengaan om een natuurlijk afkoelend effect te bevorderen
  • Schaf een ventilator of een airco aan
  • Naast het optimaliseren van de temperatuur van uw slaapomgeving, kunt u uw lichaam helpen zich voor te bereiden op de slaap door vriendelijk te zijn voor uw eigen interne thermostaat. Aangezien het circadiane ritme gevoelig is voor schommelingen in licht, voeding en lichaamsbeweging, kan de timing van deze activiteiten invloed hebben op de lichaamstemperatuur, en mogelijk op slaperigheid.

De wetenschap achter uw slaapkamer temperatuur

Warmere temperaturen kunnen leiden tot ongemak en rusteloosheid, en iedereen die wel eens in een benauwde slaapkamer heeft geslapen, kan beamen dat het moeilijk is om in slaap te vallen als je bezweet en uitgedroogd bent. Een te warme slaapkamer kan de thermoregulatie van je lichaam verstoren en vermoeidheid veroorzaken. Vaak voelt iemand die vermoeid is zich lichamelijk en geestelijk moe, maar niet in staat om in slaap te vallen.

De lichaamstemperatuur beïnvloedt niet alleen het begin van de slaap, maar ook de kwaliteit van de slaap en de tijd die in de verschillende slaapfasen wordt doorgebracht. Een hogere lichaamstemperatuur wordt in verband gebracht met een afname van de herstellende slow-wave slaap en de subjectieve slaapkwaliteit. Ook een groter temperatuurverschil tussen de kern en de ledematen – wat erop wijst dat het lichaam de warmte niet efficiënt wegvoert van de kern – wordt in verband gebracht met een verminderde slaapefficiëntie en een grotere kans om wakker te worden na het inslapen.

Tijdens de REM-slaap stopt het lichaam met de meeste temperatuurregulerende9 gedragingen zoals zweten of rillen, waardoor u gevoeliger bent voor temperatuurveranderingen in de omgeving. Buitensporig warme omgevingstemperaturen blijken dan ook de tijd die in de REM-slaap wordt doorgebracht te verminderen.

Een afname van de REM-slaap en de slaap in de langzame golven kan niet alleen leiden tot slaperigheid de volgende dag, maar kan ook een negatieve invloed hebben op het lichamelijk herstel en het immuunsysteem, op het leervermogen, het geheugen en andere processen.

Hoewel een koude slaapkamertemperatuur niet zo schadelijk wordt geacht als een te warme slaapkamertemperatuur, kan dit ook ongemak veroorzaken en gevolgen hebben voor de REM-slaap en de bloeddruk.

Slaapgewoonten zoals elke avond op dezelfde tijd naar bed gaan, geen cafeïne en alcohol drinken voor het slapengaan, en een donkere, rustige slaapkamer helpen u om uw lichaamsklok en slaaptemperatuur op een consistent schema in te stellen.

Ideale kamertemperatuur voor uw slapende baby

De ideale temperatuur om te slapen varieert met de leeftijd. Een kamertemperatuur van 16-20°C is comfortabel en veilig voor uw slapende baby. Om uw baby comfortabel te laten slapen, moet de kamertemperatuur tussen 18,3 en 21,1 Celsius liggen. De temperatuur die comfortabel is voor baby kan te koel aanvoelen voor oudere kinderen of volwassenen die een warmere kamer nodig hebben om ontspannen te slapen. De temperatuur van de kamer waar uw kind slaapt, heeft zeker invloed op de slaap van uw kind.

Bronnen

Fujii H, Fukuda S, Narumi D, Ihara T, Watanabe Y. Fatigue and sleep under Fujii H, Fukuda S, Narumi D, Ihara T, Watanabe Y. Fatigue and sleep under large summer temperature differences. Environ Res. 2015 Apr;138:17-21. doi: 10.1016/j.envres.2015.02.006. Epub 2015 Feb 13. PMID: 25682254.

Kuo TB, Hong CH, Hsieh IT, Lee GS, Yang CC. Effects of cold exposure on autonomic changes during the last rapid eye movement sleep transition and morning blood pressure surge in humans. Sleep Med. 2014 Aug;15(8):986-97. doi: 10.1016/j.sleep.2014.03.022. Epub 2014 May 10. PMID: 25011661.

Ga in discussie