Home » Slaapkamer » Beste slaapmasker van 2020 🏆

Beste slaapmasker van 2020 🏆

Een goed slaapmasker of oogmasker moet licht blokkeren en comfortabel aanvoelen op jouw ogen. Vooral als er licht in de slaapkamer is, of als je met het vliegtuig reist. Met een slaapmasker val je makkelijker in slaap. Het vinden van een goed oogmasker kan een uitdaging zijn. Ik heb de meest populaire oogmaskers op de markt getest op hun comfort, lichtblokkering, duurzaamheid en kosten. De onderlinge kwaliteit van slaapmaskers verschilt. Let bij het kopen van een oogmasker goed op de zachtheid van de stof en de verduistering. Een donker oogmasker verbeterd de aanmaak van melatonine. Dit zijn de beste slaapmaskers van 2020:

Voordelen van een slaapmasker

  • Beter slapen. Onderzoek¹ heeft aangetoond dat het gebruik van oogmaskers kan leiden tot meer REM slaap en hogere niveaus van melatonine. Dit zorgt voor een gezond slaapritme en de hormoonbalans.
  • Betere immuniteit. Slaap speelt een rol bij het stimuleren van je immuniteit. Een studie² toonde aan dat mensen die de slaap misten een verminderde immuniteit hadden, terwijl een andere studie uit 2009³ aantoonde dat mensen die minder dan 7 uur per nacht sliepen een grotere kans hadden om verkouden te worden.

Best beoordeelde slaapmasker

Dit slaapmasker is revolutionair! Ik heb verschillende oogmaskers geprobeerd en de Manta was veruit het beste voor mij. Ik heb er nooit een op mijn gezicht kunnen houden. Meestal worden ze uit frustratie naar de uithoeken van de slaapkamer geslingerd. Het beweegt ook, wonder boven wonder, niet rond en blijft de hele nacht op mijn gezicht zitten.

  • Hoogste comfort niveau dat er bestaat.
  • Blijft op 1 plek zitten.
  • 100% verduistering.
  • Geen vervelende druk op de ogen.
  • Niet goed geld terug!

Beste slaapmasker voor zijslaper

Dit is het beste slaapmasker voor zijslapers. Het is gemaakt van katoen. De stof is ook heel zacht. Zelfs bij zijslapen merk je niks van het masker.

Zijden zacht slaapmasker

Dit oogmasker is gemaakt van 100% zijde en de lichtste in zijn klasse. Het masker is zijde nzacht en blijft de hele nacht goed zitten.

  • Licht van gewicht.
  • Zacht voor de ogen.
  • 100% zijde.

Beste slaapmasker voor kinderen

Met dit slaapmasker kunnen kinderen heerlijk lang slapen. Erg praktisch tijdens het reizen in de auto/ trein of vliegtuig waar het licht aan staat of van buiten naar binnen schijnt. Mijn zoon is dol op dit masker. Het is heerlijk zacht en van goede kwaliteit.

Een goed slaapmasker blokkeert het meeste licht, maar het beste slaapmasker doet je vergeten dat je er een draagt.

Slapen met een oogmasker: FAQ

Waarom zou je een slaapmasker gebruiken?

De absolute duisternis die je creëert door je ogen af te sluiten met een oogmasker helpt om meer melatonine aan te maken en de kwaliteit van je slaap te verbeteren. 

Is een slaapmasker slecht voor je ogen?

Zo lang je het slaapmasker niet te strak over je gezicht draagt, zijn er geen nadelige gevolgen voor je ogen tijdens het slapen. Een slaapmasker is absoluut niet gevaarlijk.

Wat zijn de kenmerken van een goed slaapmasker?

Een goed oogmasker zorgt dat er geen enkel licht naar binnen komt. Zoek een masker dat zacht is. De beste slaapmaskers hebben een verstelbare band, zodat je het masker precies op de grootte van je hoofd kunt aanpassen. Dit zorgt dat het masker op z’n plaats blijft.

Waar moet je op letten bij het kopen van een oogmasker?

  • Pasvorm. Zoek naar een masker met voorgevormde oogzakken zodat de stof niet direct tegen jouw oogleden aanzit. Hierdoor kunt je comfortabel knipperen en voel je je niet claustrofobisch.
  • Materiaal. Kies een masker dat een beetje gel of stof aan de zijkanten heet. Als je van plan bent om het masker regelmatig te dragen, is het handig om een wasbaar masker te zoeken.
  • Verstelbaar bandje. Als je masker niet goed past, zal het in de nacht verschuiven.
  • Verduisterende stof: het slaapmasker moet al het licht blokkeren, zodat je makkelijk in slaap valt.

Bronnen

1 Hu, Rong-fang, et al. “Effects of earplugs and eye masks on nocturnal sleep, melatonin and cortisol in a simulated intensive care unit environment.” Critical Care 14.2 (2010): R66.

² Irwin, Michael, et al. “Partial night sleep deprivation reduces natural killer and celhdar immune responses in humans.” The FASEB journal 10.5 (1996): 643-653.

³ Cohen, Sheldon, et al. “Sleep habits and susceptibility to the common cold.” Archives of internal medicine 169.1 (2009): 62-67.