Tryptofaan

Alles over het gebruik van Tryptofaan


Heb je weleens van Tryptofaan gehoord. Wat is tryptofaan nu eigenlijk? Dat bespreken we in dit artikel. Hier lees je alles over dit bijzondere stofje, dat een positieve impact op je leven en gezondheid kan hebben. Benieuwd naar de mogelijkheden? Lees dan vooral verder een laat je verrassen.



Tryptofaan, wat is het en hoe werkt het in het lichaam?

Wat is tryptofaan? Het is het stofje dat nodig is om serotonine aan te maken in het menselijk lichaam. Dit is één van de chemicaliën in het lichaam die een grote rol speelt op de vorming van stemming in de hersenen. Het stofje heeft niet alleen een grote invloed op je stemming, maar ook op je eetlust, slaap en seksueel gedrag. Tryptofaan in voeding is een nieuwe hype.

Komt tryptofaan in voeding voor?

Het stofje, een aminozuur, is vooral in kalkoen sterk aanwezig. L-tryptofaan is één van de 20 meest voorkomende aminozuren in het lichaam van de mens. Een aminozuur is eigenlijk een bouwsteen van eiwit. De eiwitten vervullen verschillende belangrijke biologische processen in je lichaam. Het bijzondere van L-tryptofaan is dat niet door het lichaam zelf kan worden aangemaakt. Je krijgt tryptofaan binnen via voeding en voedingssupplementen. Gezond eten is belangrijk.

De voordelen van tryptofaan

Wat is dus tryptofaan? Een bijzonder nuttig stofje, waaraan meerdere voordelen verbonden zijn:

  • Het is een belangrijk aminozuur dat bijdraagt aan een gezonde eetlust, slaaprust en positieve gevolgen heeft op je libido en stemming.
  • Verhoogt de aanmaak van serotonine: dat houdt in dat het depressieve gevoelens tegengaat (dat wil overigens niet zeggen dat je er een depressie helemaal mee kunt ‘genezen’)
  • Het verhoogt ook de aanmaak van melatonine, een hormoon dat slaapgevoel opwekt en er voor zorgt dat je op tijd naar bed gaat
  • De aanmaak van melatonine zorgt er ook voor dat je weer op tijd uit bed komt
  • Wat is tryptofaan? Een stofje dat serotonineaanmaak stimuleert, wat zorgt voor een beter (werk)geheugen en de leersnelheid stimuleert
  • Beter inspannen: het stofje zorgt voor een langer uithoudingsvermogen en minder gevoelde inspanning
  • Verlagen van de eetlust: uit onderzoek blijkt dat je tot wel 20% in calorieën kunt besparen.

Interesse in l-tryptofaan? Dit vinden wij het beste l-tryptofaan supplement op bol.com.

Tryptofaan voor een betere slaap: de wetenschap

In een artikel uit 2019, dat de gezondheidsfuncties van tryptofaan onderzoekt, blijkt dat het een grote rol speelt in verschillende metabolische functies. Het onderzoek concludeert dat het ontbreken van het stofje in het dieet van mensen een groter gezondheidsprobleem kan vormen dan tot dan toe werd gedacht. Dat heeft onder meer te maken met het stimuleren van cognitieve functies en de positieve impact op slaapritmes en gevoelens van depressie.

Inspirerende review over tryptofaan

Het draait niet alleen om de ‘harde’ feiten waarmee de wetenschap ons presenteert, het draait ook om de ervaringen van mensen die het product hebben toegepast. Er zijn vele positieve geluiden te horen over tryptofaan in voeding diëten. Wat is L-tryptofaan? Een stofje met vele gezichten, dat door mensen als zeer positief wordt ervaren. Voor ons blog hebben we vele tientallen reviews op Bol.com doorgespit, veelal zeer positief, bijvoorbeeld deze:


“Door mijn spasmofilie sliep ik heel onrustig en werd ik vaak wakker. Sinds ik voor het slapengaan L-Tryptofaan neem, slaap ik veel beter en dieper! Ik neem maar 1 pilletje maar voel een verschil. Prijs-kwaliteit is fantastisch. Ik ben blij dat deze vegetarische pil bestaat!”

-Review over Tryptofaan

L-tryptofaan mogelijk gevaarlijk?


L-tryptofaan kan bijwerkingen hebben. Bijwerkingen komen vooral voor in het geval van een overdosis. Een overdosis kan leiden tot gevoelens van overmatige slaperigheid (ook op tijden dat je eigenlijk wakker hoort/wil zijn – je moet er niet aan denken dat dit je overkomt terwijl je bijvoorbeeld achter het stuur zit). Daarnaast kun je last krijgen L-tryptofaan bijwerkingen als misselijkheid, duizeligheid en beven. Er zijn een aantal mensen voor wie het stofje niet geschikt is.

Voor wie kan L-tryptofaan gevaarlijk zijn?


Het stofje is een stofje dat niet lichaamseigen is. Je krijgt het van buitenaf binnen. Hoewel het normaal gesproken positieve effecten heeft, zijn er ook mensen voor wie het niet geschikt is:

  • L-tryptofaan kan gevaarlijk zijn voor mensen die antidepressiva gebruiken. De stofjes in antidepressiva en het aminozuur kunnen flink met elkaar botsen.

  • L-tryptofaan kan bijwerkingen hebben op mensen jonger dan 15 jaar. Geef het dus niet aan je kinderen.

  • Bern je zwanger of geef je borstvoeding? Wacht dan ook met het gebruiken van dit stofje. Raadpleeg eerst een arts om te zien wat voor jou mogelijk is.

  • Hetzelfde geldt voor mensen die lijden aan (zware) ziekte of medicijnen gebruiken: raadpleeg eerst een arts, want het gebruik van L-tryptofaan kan bijwerkingen hebben.

Is een normale dosering L-tryptofaan gevaarlijk?


Nee, over het algemeen niet. Niet tenzij je onder één van de bovenstaande uitzonderingen valt. Een geluk bij een ongeluk: mocht je bijwerkingen ervaren van het stofje, dan zijn deze doorgaans mild. De meeste bijwerkingen houden brandend maagzuur, winderigheid, braken, diarree en misselijkheid in. Verlies van eetlust, duizeligheid en hoofdpijn kunnen eveneens opspelen.



Welke medicijnen moet je sowieso vermijden in combinatie met tryptofaan?

Gebruik het stofje in ieder geval niet in combinatie met:

  • Antidepressiva (onder andere SSRI’s en MAO-remmers)
  • Clonazepam (ook wel “Klonopin” genoemd)
  • Lorazepam (“Ativan”)
  • Fenobarbital (“Donnatal”)
  • Dextromethorfan (Robittusin DM, plus andere geneesmiddelen tegen hoest)
  • Meperidine (“Demerol”)
  • En, last but not least, Tramadol (“Ultram”).
  • Gebruik het stofje ook niet combinatie met drugs

Pas op voor serotonienesyndroom


Serotoninesyndroom is een syndroom dat optreedt als het niveau serotonine in de hersenen te hoog is. Dit kan leiden tot overmatig zweten, irritatie over het lichaam, koorts, een hoge bloeddruk of veranderingen in de bloeddruk, verwarring, agitatie, manier, onregelmatige hartslag.



Wat is de juiste tryptofaan dosering?


Het mag intussen duidelijk zijn dat je niet teveel van het stofje tegelijkertijd in moet nemen. Dat kan leiden tot zware problemen. Zolang je je aan de voorgeschreven dosis houdt, hoef je je gelukkig nergens druk om te maken – en er is niets aan het handje: je ervaart alleen maar positieve gevolgen van het stofje. De gebruikelijke dosering is die van 250-1500 mg op een dag. Let op: zorg ervoor dat je het tryptofaan apart van de maaltijd inneemt. Het beste doe je dit ruim een half uur voor de maaltijd, of minstens twee uur na het nuttigen van een maaltijd.



Waar moet je op letten met het kopen van tryptofaan?


Onthoud dat tryptofaan geen lichaamseigen stof is. Je vindt de stof in onder meer: eieren, melk, rijst, kalkoen, banaan, soja, kabeljauw, kaas, zalm, varkensvlees en in quinoa. Let goed op:

  • De voorgeschreven hoeveelheid per dag (afhankelijk van lichaamsgewicht)
  • Het moment waarop je de stof inneemt (vóór of ná de maaltijd)
  • Hoe je de stof inneemt (apart van de maaltijd)

Het beste tryptofaan supplement op bol.com

Veel gestelde vragen over tryptofaan

Voor wie is het stofje als supplement geschikt?

Voor mensen die niet voldoende van de bovenstaande voedingsstoffen op een dagelijkse basis binnenkrijgen, of mensen die moeite hebben de tijd te nemen uitgebreid op hun dieet te letten.

Is er uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de stof?

Jazeker. De resultaten zijn gunstig: studies wijzen uit dat tryptofaan een belangrijk stofje is voor het lichaam (met name voor de hersenen) en dat het nemen van een supplement in het geval van een tekort raadzaam kan zijn om negatieve gevolgen van een tekort te bestrijden.

Waar kun je het stofje mee samen gebruiken?

Vitamine B6 en L-tryptofaan vormen een gouden duo om serotonine aan te maken in de hersenen. Vermijd het slikken van de stof in combinatie met andere supplementen voor serotonine. Op die manier kun je namelijk je serotonine sensoren in je hersenen desensitief maken.

Wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid?

Rond de 250-425 mg (met uitschieters naar 1500 mg). De aanbevolen hoeveelheid is ook afhankelijk van lichaamsgewicht: een langer, zwaarder iemand heeft er meer van nodig dan een klein, compact iemand. Over het algemeen zullen mannen dan ook iets meer slikken dan vrouwen.

Bestaat er ook een alternatief?

Er is een alternatief voor tryptofaan en dit is 5-HTP. Wil je weten wat het beste aansluit bij jouw behoeften? Zorg dan dat je ook naar 5-HTP onderzoek doet. We vertellen je wel alvast dat 5-HTP meer een korte termijn boost geeft aan je serotoninespiegel, in plaats van lange termijn.

Wat is dan 5-HTP?

5-HTP is een stofje met een vergelijkbare werking. Het geeft een grotere en meer directe boost aan het serotonineniveau in je hersenen, terwijl L-tryptofaan geschikter is voor de lange termijn: voor een meer geleidelijke verspreiding van het werkzame stofje in je hersenen.

Bronnen over l-tryptofaan


Joanna Kałużna-Czaplińska, Paulina Gątarek, Salvatore Chirumbolo, Max Stanley Chartrand & Geir Bjørklund (2019), ‘How important is tryptophan in human health?’, Critical Reviews in Food Science and Nutrition 59:1, 72-88, DOI: 10.1080/10408398.2017.1357534.

Gerelateerde berichten

Ga in discussie