Snurken: wat te doen tegen snurken?
Snurken-wijsheden

Snurken: wat te doen tegen snurken?

Snurken – een onderwerp dat vaak naar boven komt als we het over slaap hebben. Vaak genoeg worden er grappen gemaakt of vertellen we aan onze vrienden en familie ‘hoe de buurman ons wakker gehouden heeft gisteren’. Ondanks dat we er vaak luchtig over doen, kan snurken wel degelijk een groot probleem zijn. 

Snurken is niet alleen vervelend voor mensen binnen gehoorsafstand: maar liefst 75% van de mensen die snurken hebben ook obstructieve slaapapneu (wanneer de ademhaling tijdens de slaap voor korte perioden wordt onderbroken). Dit kan leiden tot hartziekten, extreme dagelijkse vermoeidheid of leverproblemen. 

Wat te doen tegen snurken? 

Er zijn uiteraard genoeg middeltjes om snurken te voorkomen, maar deze zijn niet altijd even onschuldig. Probeer in plaats daarvan een van de onderstaande wijsheden tegen snurken: natuurlijke oplossingen of veranderingen in je levensstijl die je zullen stoppen met snurken. 

Pssssst: is het jouw partner die snurkt en heb je last van slapeloze nachten? Wij hebben de beste oordoppen voor jou getest.

wat-te-doen-tegen-snurken
wat te doen tegen snurken? tips om snurken te stoppen.

1. Verander je slaaphouding

Als je op je rug ligt, klappen de tongbasis en het zachte gehemelte tegen de achterwand van je keel, waardoor je tijdens je slaap een trillend geluid hoort. Op je zij slapen kan dit helpen voorkomen.

Een zijslaapkussen (of lichaamskussen) is de perfecte oplossing om ervoor te zorgen dat je, zoals de naam al zegt, op je zij slaapt in plaats van op je rug. Dit kan een dramatisch verschil maken en zorgen voor een geluidloze nachtrust. 

Wil je liever geen nieuw kussen kopen? Geen probleem: we hebben een andere do-it-yourself-oplossing! 

Het tapen van tennisballen aan de achterkant van je pyjama kan ook voorkomen dat je op je rug slaapt. Misschien een tikje minder comfortabel, maar zeker niet minder effectief. 

2. Verlies gewicht

Gewichtsverlies helpt bij sommige mensen, maar niet bij iedereen. Deze oplossing werkt met name wanneer je bent aangekomen en sindsdien het snurken begonnen is. Dat zit namelijk zo: als je aankomt in de nek, wordt de inwendige diameter van de keel dichtgedrukt, waardoor deze tijdens de slaap eerder inzakt en snurken in de hand werkt. Het kan dus een goede oplossing zijn om op dieet te gaan. 

3. Vermijd alcohol

Alcohol, andere kalmerende middelen en een goede nachtrust gaan over het algemeen niet samen. Deze middelen helpen ook zeker niet bij een snurkprobleem.

Alcohol en kalmerende middelen verminderen de rusttonus van de spieren achter in je keel, waardoor de kans groter wordt dat je gaat snurken. Veel mensen die normaal niet snurken, snurken wél wanneer zij gedronken hebben. 

4. Voorkom slechte slaapgewoonten

Verrassend genoeg kunnen slechte slaapgewoonten kunnen een soortgelijk effect hebben als het drinken van alcohol. Als je bijvoorbeeld lange uren werkt zonder voldoende slaap of jezelf extreem uit put op een andere manier, ben je oververmoeid als je eindelijk wel gaat slapen. Hierdoor slaap je een stuk dieper dan normaal, waardoor je spieren nóg verder verslappen dan deze zouden doen wanneer je niet oververmoeid bent. Deze extra verslapte spieren veroorzaken, je raad het al: snurken.  

snurken-slechte-slaapgewoonten
waarom snurken mensen? en wat helpt tegen snurken, lees onze tips om snurken te stoppen

5. Open je neusgaten en holtes

Als je neus verstopt zit door een verkoudheid, kan er minder lucht naar binnen of naar buiten. Dit kan leiden tot snurken doordat de luchtstroom sneller door je neus gaat : dit veroorzaakt geluid. 

Wat te doen tegen snurken in dit geval? 

  • Neem een warme douche voordat je gaat slapen 
  • Gebruik een stoombadje om je holtes open te maken en benauwdheid te verminderen
  • Gebruik een (knijp)flesje zoutwaterspoeling om je neus van binnen schoon te maken. Dit kan tijdens het douchen of over de wasbak. 

Als de bovenstaande tips niet helpen om je neusgaten open te houden kunnen neusstrips ook helpen. Deze tillen de neusholtes op en zorgen er voor dat ze open gaat. Dit werkt alleen als het snurkprobleem voortkomt vanuit de neus, en niet het gehemelte. 

6. Vervang je kussens en dekbedden 

Allergenen in je slaapkamer en in je kussen kunnen snurken veroorzaken. Dit heeft weer te maken met je luchtwegen. Bedenk je eens, wanneer heb je voor het laatst de plafondventilator afgestoft? Of je beddengoed compleet vervangen?

Huisstofmijt hoopt zich op in kussens en kan allergische reacties veroorzaken die kunnen leiden tot snurken. Ook het toestaan van huisdieren op je bed veroorzaakt je om dierlijke huidschilfers in te ademen, een andere irriterende stofjes.

Pro tip: Zet je kussens eens in de paar weken buiten in de zon om te luchten en vervang ze om de zes maanden om huisstofmijt en allergenen tot een minimum te beperken. En hou huisdieren uit de slaapkamer.

Opzoek naar nieuw beddengoed? Lees dan onze artikelen over de Beste Kussensloop Koopgids van 2022 en de Beste Matrassenhoezen van 2022. 

7. Gebruik een snurkbeugel

Een snurkbeugel is een perfecte oplossing. Een snurkbeugel (ook wel anti snurkbeugel). Een snurkbeugel zet lichte spannin gop de onderkaak waardoor deze naar voren getrokken wordt. Daardoor komen zowel de tongspieren als het weefsel van het onderkaak egebied onder spanning te staan, en kunnen daarom niet naar achter in de keel zakken. Hierdoor blijven luchtwegen vrij en is er geen snurkgeluid meer te horen.

Ben je opzoek naar een snurkbeugel? Voor onze favorieten, ga naar de best geteste snurkbeugel pagina.

Extra: anti-snurk keeloefeningen


Door bepaalde oefeningen te doen kan je snurken voorkomen. Door bepaalde klinkerklanken uit te spreken en je tong op specifieke manieren te krullen worden de spieren in de bovenste luchtwegen worden versterkt en daardoor het snurken verminderd. De volgende oefeningen kunnen helpen:

  • Herhaal elke klinker (a-e-i-o-u) hardop gedurende drie minuten, een paar keer per dag
  • Plaats het puntje van je tong achter je bovenste voortanden. Schuif je tong drie minuten per dag naar achteren
  • Sluit je mond en trek je lippen op. Houd dit 30 seconden vol.
  • Beweeg met open mond je kaak naar rechts en houd 30 seconden vast. Herhaal dit aan de linkerkant.
  • Trek met je mond open de spier achter in je keel gedurende 30 seconden herhaaldelijk samen. Tip: Kijk in de spiegel om je huig op en neer te zien bewegen.
  • Je kunt ook gewoon gaan zingen. Zingen kan de controle over de spieren in de keel en het zachte gehemelte vergroten, waardoor snurken als gevolg van slappe spieren wordt verminderd

Veel gestelde vragen

Hoeveel snurken is te veel?

Veel gevallen van snurken zijn goedaardig, maar het is belangrijk om met een arts te praten als er tekenen zijn van mogelijke slaapapneu: Snurken dat drie of meer keer per week voorkomt. Zeer luid of hinderlijk snurken. Snurken met hijgende, verstikkende of snuivende geluiden.

Wat betekenen de verschillende snurkgeluiden?

De trilling van verschillende delen van de keel produceert verschillende soorten geluid tijdens snurken. Als het zachte weefsel van de neus-keelholte betrokken is, is het geluid zacht en nasaal van kwaliteit. Trillingen van het zachte verhemelte en de huig daarentegen, produceren een keelklank en een luid gesnurk dat kenmerkend keelachtig is. De verschillende geluiden komen dus vanuit verschillende gedeeltes van het lichaam.

Welke slaaphouding is het beste om niet te snurken?

Zijslapen is de beste slaaphouding tegen snurken. Dit komt omdat zijslapen de compressie van je luchtwegen vermindert.

Wat is slaapapneu?

Apneu betekent letterlijk ‘geen ademhaling’. Slaapapneu is een aandoening waarbij je luchtwegen zich tijdens de slaap steeds sluiten, waardoor je geen zuurstof meer krijgt totdat je hijgend wakker wordt. Het is een letterlijke tekortkoming van lucht.

Wat betekent AHI?

AHI staat voor “apneu-hypopneu index” en is een maat voor de intensiteit van slaapapneu. Het geeft een waarde aan voor het aantal apneu/hypopneu-gebeurtenissen per uur, waarbij de ademhaling volledig/gedeeltelijk stopt gedurende meer dan 10 seconden.

0-5 voorvallen per uur – normaal
5-15 voorvallen per uur – lichte slaapapneu
15-30 voorvallen per uur – matige slaapapneu
30+ voorvallen per uur – ernstige slaapapneu

Is snurken genetisch bepaald?

Er is niet zoiets als een snurk-gen, maar er kunnen wel een aantal dingen genetisch bepaald zijn waardoor het meer waarschijnlijk is dat je snurkt. Denk hierbij aan dingen als:

Kleine neusgaten
Ingezakte kin
Kleine kaak
Smalle luchtwegen
Grote tong
Groot zacht verhemelte
Een neiging tot gewichtstoename

Ga in discussie