Insomnia tijdens zwangerschap

Insomnia tijdens zwangerschap

Juist nu, tijdens je zwangerschap, kan je slecht slapen… Je blijft jezelf wijsmaken dat dit de laatste kans is voor een hele lange tijd (tenminste totdat je baby ’s nachts begint door te slapen). Maar het lukt je nog steeds niet.

Ja, die zalige slaapjes ontglippen jou en veel andere aanstaande moeders. Insomnia, of het onvermogen om in slaap te vallen of in slaap te blijven, kan vooral hard aankomen in het derde trimester, wanneer naar schatting meer dan 75% van de aanstaande mama’s er last van heeft.

Of uw slapeloosheid of verstoorde slaap nu te maken heeft met angst, gekke zwangerschapsdromen, regelmatig naar het toilet gaan of uw lieve baby die u in de ribben schopt, voldoende slaap is cruciaal voor een goede gezondheid. Om u te helpen beter te slapen, leest u hier meer over de oorzaken van slapeloosheid en wat u kunt doen om er tijdens de zwangerschap mee om te gaan en het misschien te voorkomen.

Wat is insomnia?

Insomnia is een slaapstoornis die het moeilijk maakt om in slaap te vallen of om ’s nachts in slaap te blijven. Dit veel voorkomende slaapprobleem kan er ook toe leiden dat u te vroeg wakker wordt en niet meer in dromenland kunt terugkeren, en het kan u het gevoel geven dat de slaap die u wel hebt gekregen niet verfrissend of herstellend was.

Wat veroorzaakt insomnia tijdens de zwangerschap?

Zoals veel vervelende zwangerschapssymptomen kan insomnia gedeeltelijk worden toegeschreven aan hormonale veranderingen. Maar naast deze gebruikelijke oorzaak zijn er ook een heleboel andere factoren die u ’s nachts wakker kunnen houden, zoals:

  • Vaak naar het toilet gaan
  • Brandend maagzuur, constipatie of ochtendmisselijkheid tijdens de zwangerschap
  • Pijnen, zoals hoofdpijn, pijn aan de ronde banden of gevoelige borsten
  • Beenkrampen en rustelozebenensyndroom
  • Levendige of verontrustende dromen
  • Een opgedreven metabolisme dat de verwarming laat aanstaan, zelfs als die uit staat
  • Moeite om je comfortabel te voelen met je groeiende buik
  • Schoppen, omdraaien en rollen van je actieve baby aan boord
  • Angst en zorgen voor de geboorte

Hoe lang duurt insomnia tijdens de zwangerschap?

Insomnia en slaapstoornissen kunnen zich op elk moment van de zwangerschap voordoen. Het kan dus weken of maanden duren voor je niet meer kunt slapen, zonder dat het einde in zicht is. Maar in plaats van deze slaapstoornis op u te laten wegen, kunt u tijdens uw volgende prenatale afspraak uw arts raadplegen voor hulp en begeleiding.

Mag je melatonine nemen tijdens de zwangerschap?

Melatonine, een hormoon dat het lichaam op natuurlijke wijze aanmaakt om de slaap-waakcycli te regelen, lijkt misschien een gemakkelijke oplossing voor slapeloosheid. Melatonine is vrij verkrijgbaar in de aptoheek, maar het effect ervan tijdens de zwangerschap niet goed onderzocht. Als u kampt met insomnia, kan uw arts een incidentele en zeer kleine dosis (zoals 1 mg) goedkeuren.

Soms raden artsen aan een magnesiumsupplement te nemen om constipatie of krampen in de benen tegen te gaan. Als dat bij u het geval is, is het zinvol om het voor het slapen gaan in te nemen, omdat magnesium wordt aangeprezen om zijn natuurlijke spierontspannende krachten en kan helpen om u in slaap te sussen. Nogmaals, raadpleeg altijd uw arts voordat u een vrij verkrijgbaar slaapmiddel of een slaapmiddel op kruidenbasis neemt tijdens de zwangerschap.

Is slapeloosheid schadelijk tijdens de zwangerschap?

Een enkele nacht slaapverlies tijdens de zwangerschap is meestal niet zo erg, maar een langdurig of chronisch slaaptekort wordt in verband gebracht met zwangerschapsdiabetes, stress en depressie. Insomnia en frequent snurken zijn ook in verband gebracht met een verhoogd risico op de geboorte van een baby die te groot of te klein is voor zijn leeftijd, en slaapproblemen laat in de zwangerschap zijn in verband gebracht met een langere bevalling en een grotere behoefte aan een keizersnede.

Hoe omgaan met slapeloosheid tijdens de zwangerschap

U krijgt waarschijnlijk meer slaap dan u denkt, maar dat voelt misschien niet zo als uw slaap onderbroken wordt, als u heen en weer geslingerd wordt om een comfortabele houding te vinden of als u ’s nachts wakker ligt en angstig bent voor de geboorte van de baby. Om u te helpen, zijn hier een paar manieren om met Insomnia om te gaan.

Ga uit bed. Als u na 20 tot 30 minuten nog niet slaapt, sta dan op en zoek een kleine, saaie taak om te doen (denk aan 15 minuten de rekening betalen, niet het toilet schrobben) en probeer dan weer te gaan slapen. Misschien ben je dan net moe genoeg om de rust te krijgen die je nodig hebt.


Tel de uren niet. Hoewel de meeste mensen het het beste doen met ongeveer acht uur slaap, voelen sommigen zich goed met minder en hebben sommigen meer nodig. Reken snel uit hoe u zich voelt als u meer uren slaapt. Als u niet chronisch moe bent, slaapt u misschien de juiste hoeveelheid.

Zorg voor genoeg comfort in bed. Uw lichaam kan ineens oncomfortabel aanvoelen. Overweeg om een zwangerschapskussen aan te schaffen die u veel meer comfortabelheid kan geven. Er zijn vele verschillende opties die uw bed aangenamender kunnen maken.

Voor de rest raden wij aan onze Zwangerschaps Vermoeidheids- en Slaap Tips te lezen.

Bronnen

Sleeping during your third trimester

Insomnia and sleep deficiency in pregnancy

Ga in discussie