Beste Wake Up Light: top 7

De beste wake up lights helpen je beter te slapen. Een wake-up light of lichtwekker helpt je om in de ochtend gemakkelijker en fijner op te staan. Als je geen fan bent van luide wekkers, of je hebt moeite met opstaan als het buiten nog donker is kan een wake up light je helpen de dag op een positievere manier te beginnen. Op deze pagina vergelijken we de beste wake up lights.

Wake up light top 4

AfbeeldingAwardActuele Prijs

 

Beste keuzeCheck Prijs
Meest luxeCheck Prijs
Beste prijs/kwaliteitCheck Prijs
Best verkochtCheck Prijs

Wat is een wake up light?

Een wake up light of lichtwekker wekt je geleidelijk wakker, zodat je rustig de dag ingaat, in plaats van je uit bed te schudden met een luide zoemende wektoon. Een wake up light simuleert het natuurlijke zonlicht met een geleidelijk toenemend licht. Omdat ons lichaam in de loop van miljoenen jaren op natuurlijke wijze geëvolueerd is om op deze manier wakker te worden, kan een wake up light een veel natuurlijker en gezondere manier zijn om je ochtend te beginnen dan een gewoon alarm.

Beste wake up lights top 7

1️⃣ Philips HF3531/01

Deze wake up light van Philips biedt een helder, sterk spectrum van licht, van het diepe rood van de vroegste ochtend tot het heldere wit wanneer het tijd is om wakker te worden. Velen genieten van deze zonsopgangsimulatie. De grootte van het ronde licht op het gezicht helpt hierbij. Het is ook mogelijk om het licht een beetje aan te passen.

Er zijn 20 intensiteitsinstellingen, voor het geval het licht te fel is voor mensen. Dan is er de zonsondergangmodus, die omgekeerd werkt om mensen te helpen in slaap te vallen. Deze eindigt met de kleinste hoeveelheid licht die zichtbaar is als een nachtlampje. Dit moet mensen helpen om in het donker hun weg door de kamer te vinden, zonder een lamp aan te doen. Er zijn 7 verschillende natuurlijke geluiden beschikbaar en een radiofunctie. Over het geheel genomen is deze wake up light gemakkelijk in gebruik en geschikt voor de meeste mensen.

2️⃣ Philips Somneo HF3671/01

De Philips Somneo HF3671/01 is de meest complete wake up light die er te koop is. Ik vind het geweldig dat elke instelling op deze lamp aanpasbaar is. Er is niet één ding dat je niet aan je eigen voorkeuren kunt aanpassen. Wat het ontwerp betreft, is de Philips Someno de mooiste van alle wake up lights op de markt. Het slanke ontwerp ziet er goed uit naast jouw bed.

VoordelenNadelen
✔️ Meest complete wake up light🚫 De duurste wake up light
✔️ Iedere instelling aanpasbaar
✔️ Mooiste ontwerp
✔️ Connectie met App werkt goed

3️⃣ Smile Inspiration

Als je op zoek bent naar een goedkope wake up light is dit een goede keuze. Deze wake up light biedt een goede prijs-kwaliteit verhouding en scoort alleen maar 5 sterren beoordelingen. Deze innovatieve wekker geeft jou de keuze uit 7 verschillende alarmgeluiden én FM-radio, zodat jij jouw ochtend op de goede voet begint. Het is een erg goede wake up light. Zeker in combinatie met de app.

VoordelenNadelen
✔️ Goedkoopste wake up light🚫
✔️ Alle functies van de duurdere modellen
✔️ Beste prijs-kwaliteit verhouding
✔️ Inclusief Google Home Assistent

4️⃣ Philips HF3505/01

De Philips HF3505/01 is van alle Philips wake up lights de meest betaalbare en heeft de meeste functies van de duurdere modellen. Bijna alle Philips Wake-Up Lights simuleren de zonsopgang zeer goed en de HF3505 is geen uitzondering. Het licht gaat van zachtgeel naar heldergeel gedurende de periode van 30 minuten en het is een aangenaam, rustgevend en verfrissend licht dat jouw uit je slaap wekt. Vooral de natuurgeluiden zijn geweldig – de vogelgeluiden en de regenwoudgeluiden zijn realistisch en ontspannen.

VoordelenNadelen
✔️ Goedkoopste Philips wake up light🚫 Er zijn nieuwere duurdere modellen
✔️ Alle functies van de duurdere modellen
✔️ Zeer goede zonsopgang simulatie
✔️ Vogelgeluiden en regenwoudgeluiden

Voordelen van een wake up light

  • Blootstelling aan daglicht ’s morgens via een wake up light kan die ochtend cortisol piek ondersteunen en helpt je de dag op te starten. Ben je afhankelijk van cafeïne om je op gang te helpen? Die symptomen wijzen vaak op een laag ochtendcortisol.
  • Een wake up light helpt melatonine in evenwicht te houden Studies tonen aan dat blootstelling aan dageraadstimulatie ’s morgens een betere melatonine balans gedurende de hele dag ondersteunt.
  • Een wake up light kan helpen bij depressie en seizoensgebonden affectieve stoornis. Lichttherapie is zwaar bestudeerd als behandeling voor seizoensgebonden affectieve stoornis. Dit kan een wake up light waardevoller maken in de donkere maanden van de winter, dan in de zomer. Studies suggereren dat stimulatie van de dageraad een effectieve behandeling kan zijn voor seizoensgebonden affectieve stoornis.

Hoe je de beste wake up light koopt

Zoek je tips over hoe je de beste wake up light koopt? Volg ons advies om zeker te zijn dat je een model vindt dat aan je eisen voldoet. Waarop moet ik letten bij het kopen van een wake-up light?

  • Lichtbereik. De meeste standaard modellen lichtwekkers bieden een lichtbereik van maximaal 30 minuten. Dat betekent dat het licht in de loop van een half uur geleidelijk toeneemt, tot de maximale helderheid bereikt is. Wil je liever een langer, geleidelijker proces van wakker worden, dan kun je misschien beter gaan voor iets met een aanpasbaar recht bereik.
  • Lumen. De lumen van een wake up light verwijzen naar hoe helder hij wordt. Als je een zware – of niet bijzonder lichtgevoelige – slaper bent, heb je misschien iets met meer lumen nodig.
  • Ontwerp. De wake-up light zal prominent op je nachtkastje staan. Dus het ontwerp is welk belangrijk om over na te denken.
  • Tijdsaanduiding. Omdat de beste slaap in een donkere kamer gebeurt, is het niet handig als de cijfers van de klok in je gezicht knipperen. Wij geven de voorkeur aan klokken waarvan je de helderheid van de cijfers kunt instellen.
  • Aangename alarmtonen: Hoewel licht de belangrijkste methode is om je te wekken, hebben deze klokken ook een geluidsalarm, dat afgaat op het hoogtepunt van de helderheid van het licht. Sommige weken kun je gewoon zin hebben om wakker te worden met het geluid van op een strand neerstortende golven. En andere keren ben je in een soort vogel-in-de-bos stemming. Wij gaven de voorkeur aan klokken met een grote verscheidenheid aan geluiden waaruit je kunt kiezen.

Mijn eigen ervaring met een wake up light

Mijn ervaring met mijn wake up light Philips HF3520/01. Hier zijn mijn bevindingen:

  • Ik krijg geen hartaanvallen meer van mijn luidde wekker. Joepie!
  • De eerste paar dagen werd ik al vrij vroeg wakker in de zonsopgangsimulatie. Ik heb de zonsopgangsimulatie ingesteld op 15 minuten, en hij piekt op het tijdstip waarop je het alarm instelt. Ik merk dat ik tegenwoordig iets later wakker wordt.
  • Ik vind het zelf fijn om geleidelijk met licht wakker te worden. Ik heb de rustgevende wekgeluiden alleen als backup ingesteld.
  • In de ochtend sta ik uitgeruster op. Ik sta gemakkelijker op en voel me de rest van de dag energieker.

Veelgestelde vragen wake up lights

Wat is een wake up light?

Een wake up light is een lichtwekker die ervoor zorgt dat je op een natuurlijke manier wakker wordt. Doordat de wekker de zonsopkomst nabootst zal je slaapkamer geleidelijk verlicht worden.

Wat is de beste wake up light?

De beste wake up light is de Philips HF3531/01. Deze wake up light is vooral goed vanwege de zonsopgang simulatie. Het rood-oranje-geel helpt je uitgeruster en natuurlijk wakker te worden.

Hoe werkt een wake up light?

Een wake-up light stelt jou bloot aan licht om je interne klok te signaleren dat het tijd is om op te staan. Dit werkt als een signaal naar uw lichaam dat de dag eraan komt, waardoor het zich kan voorbereiden. Met deze geleidelijke toename van de blootstelling aan licht, helpt een wake-up light u om de dag meer ontspannen en uitgerust te beginnen.

Is een wake up light beter dan een gewone wekker?

Het probleem van gewone wekkers is dat ze onze natuurlijke biologische ritmes niet respecteren, ze zorgen alleen voor plotseling hard ontwaken. Dit zorgt bij veel mensen voor het gevoel “met het verkeerde been uit bed te zijn gestapt”.

Zijn wake up lights goed voor je gezondheid?

Een lichtwekker is een natuurlijker alternatief voor traditionele wekkers. Blootstelling aan licht is een van de belangrijkste factoren voor je circadiaans ritme, dat je vermogen dicteert om op regelmatige tijden in slaap te vallen en wakker te worden. Door de zonsopgang te simuleren met een geleidelijke toename in helderheid, wekt dit type wekker je zachtjes.

Bronnen

Barinaga, Marcia. “How the brain’s clock gets daily enlightenment.” Science 295.5557 (2002): 955-957.

Gooley, Joshua J. “Treatment of circadian rhythm sleep disorders with light.” Ann Acad Med Singapore 37.8 (2008): 669-676.