daglichtlamp

De 5 beste daglichtlampen getest in 2021

Wij hebben allemaal daglicht nodig. Dit heeft een aantal redenen. Zo is het nodig om ervoor te zorgen dat onze biologische klok goed functioneert, maar we hebben daglicht ook nodig om vitamine D aan te maken. Hierdoor zorgt het ervoor om een depressie te voorkomen. Helaas kunnen we in de winter normaliter niet genoeg daglicht krijgen. De dagen zijn tijdens dit seizoen immers kort en door onze drukke banen zul je naar alle waarschijnlijkheid in het donker naar het werk gaan, maar is het ook alweer donker als je naar huis gaat. Je krijgt dan dus weinig daglicht, wat helaas kan leiden tot een winterdepressie.

Dit moet je uiteraard zien te voorkomen, wat mogelijk is met behulp van een daglichtlamp. Over zo’n soort lamp, wat ook wel een lichttherapie lamp genoemd wordt, kun je meer lezen in deze blog.

Beste daglichtlampen: een overzicht

Wil je direct weten wat de beste daglichtlampen zijn? Hieronder een overzicht. Verder in dit blog vind je alle achtergrond informatie en een uitgebreide analyse + voor- en nadelen per daglichtlamp.

AfbeeldingAwardActuele Prijs
beste-daglichtlampBeste algemene keuze Check Prijs
lichttherapie-lampBeste om mee te nemen Check Prijs
compacte-daglichtlampMeest compacte lamp Check Prijs
kwaliteit-dag-licht-lampGoede prijs/kwaliteit Check Prijs
goedkoopste-daglichtlampMeest goedkoop Check Prijs

Wat is een daglichtlamp?

In principe geeft de naam van het product al aan wat een daglichtlamp is. Dit is namelijk een lamp dat licht geeft wat je kunt vergelijken met daglicht. Hierdoor worden ze gebruikt bij de behandeling van winterdepressie, maar kan het ook helpen als je last hebt van slaapproblemen.

Deze lamp kan helpen bij slaapproblemen omdat het je lichaam signaal geeft dat het dag is. Door dit signaal zal je lichaam diverse stoffen aanmaken waardoor je extra wakker wordt. Dit kan met name in de winter van belang zijn. Het duurt dan immers een beetje langer voordat het buiten daadwerkelijk licht wordt. Hierdoor kun je tijdens dit seizoen zo nu en dan lang het gevoel houden dat je nog altijd niet helemaal wakker geworden bent. 

Hoe werkt lichttherapie?

Bij beide problemen is het mogelijk om de lichttherapie lamp op dezelfde manier te gebruiken. Je moet de daglichtlamp namelijk op ongeveer 40 tot 60 centimeter afstand van je hoofd neer te zetten. Vervolgens laat je gewoon het licht zijn werk doen, waar jij de voordelen van plukt!

Het wordt overigens aangeraden om de lamp elke dag minstens twintig minuten te gebruiken. Hierbij is het niet de bedoeling dat jij recht in de lamp kijkt, al is het wel belangrijk dat het licht je ogen kan bereiken. Het is een goed idee om daglichtlamp tijdens het ontbijt schuin tegenover je te zetten. Over het algemeen is dat de opstelling die namelijk het best werkt, al is dit natuurlijk voor iedereen anders.

Waarom zou ik een daglichtlamp gebruiken?

Er zijn een aantal redenen waarom het slim is om een daglichtlamp te gebruiken:

Het behandelen van een winterdepressie: Uit dit onderzoek blijkt dat een daglichtlamp gebruikt kan worden om een winterdepressie te behandelen. Dit heeft aangetoond dat lichttherapie het beste werkt in de ochtend en minimaal drie weken nodig heeft voordat een duidelijke verandering optreed. Uit een ander onderzoek valt te zien dat een daglichtlamp vooral in de eerste twintig minuten een positief effect heeft op de winterdepressie. Na een uur zul je helaas geen voordelen meer merken.

Betere slaap bij nachtdiensten: Daarnaast toont dit onderzoek aan dat lichttherapie kan helpen om de slaap bij nachtdiensten te verbeteren. Niet alleen zorgt het voor een betere slaap, ook ervaarden de deelnemers die behoorden bij de groep met een daglichtlamp minder depressie, angst en ongerustheid. 

Jetlag voorkomen: Als je veel reist dan weet je natuurlijk hoe vervelend een jetlag kan zijn, maar door gebruik te maken van een lichttherapie lamp zul je hier geen last meer van hebben. Blootstelling aan licht is namelijk de krachtigste manier om een faseverschuiving te veroorzaken, wat een vooruitgang of vertraging is in circadiane ritmes. Licht in de vroege ochtend zorgt ervoor dat je eerder wakker wordt (“fasevoortgang”), licht rond bedtijd zorgt er juist voor dat je later wakker wordt (“fasevertraging”).

Beter licht voor het beoefenen van je werk en hobby: Een daglichtlamp kan dus helpen bij het behandelen van een winterdepressie, het verbeteren van slaap bij nachtdiensten en het voorkomen van een jetlag, maar het kan natuurlijk ook ingezet worden wanneer je bezig gaat met je baan of hobby. Het zal zorgen voor beter licht, waardoor jij automatisch ook productiever en efficiënter aan de slag kunt. 

Waar moet je op letten met het kopen van een lichttherapie lamp?

Als wij je inmiddels hebben overtuigd om een daglichtlamp aan te gaan schaffen dan zijn er een paar factoren waar je op moet letten bij het kopen hiervan:

Vorm: Mogelijk wil je een lichttherapie lamp kopen die je eenvoudig kunt inpakken voor vakantie om zo je jetlag te voorkomen. Het is dan verstandig om te kiezen voor een lamp met een dunne en rechthoekige vorm. Een afneembare voet is hierbij tevens geen overbodige luxe. Heb je juist een vaste plek in gedachten voor de daglichtlamp? Mogelijk moet je dan rekening houden met bepaalde details, zoals gewicht en stevigheid.

Instellingen: Geef je juist de prioriteit aan variëteit? Het kan dan slim zijn om een daglichtlamp te kopen die allerlei instellingen heeft waar je gebruik van kunt maken. Zo zijn er exemplaren verkrijgbaar waarbij het mogelijk is om het licht te dimmen, terwijl je ook de helderheid kunt instellen. Dit zorgt voor veelzijdiger gebruik.

Timer: Als je daglichtlamp geen ingebouwde timer heeft dan moet je dus elke sessie handmatig timen om mogelijke overbelichting te voorkomen. Het is hierbij verstandig om de instructies van je arts te volgen, net zoals de handleiding van de fabrikant. Hierin staat vaak de aanbevolen gebruiksfrequentie en -duur. 

Lichtintensiteit: Hoewel de luxe, oftewel de mate van lichtintensiteit, van de lichttherapie lampen kan variëren, bieden ze meestal 10 duizend lux helderheid. Onderzoek suggereert dat binnenverlichting over het algemeen 100 lux levert, terwijl een zonnige dag al 50 duizend lux is. Meer geavanceerde modellen hebben mogelijk meerdere helderheidsinstellingen of zonsopgang- of zonsondergangmodi voor geleidelijke aanpassingen aan dag- of nachttijd.

De beste daglichtlampen onderzocht

Je klikte op deze blog omdat je natuurlijk wilde weten welke daglichtlampen nou echt het beste zijn. Dat lees je hieronder!

Dimbare lichttherapie lamp van Glarity

Met deze dimbare daglichtlamp van Glarity haal je het zonnetje in huis, net zoals een Wireless Fast charger. Dit krijg je namelijk gratis erbij! Dit exemplaar werkt het beste als het licht op je ogen valt, maar alsnog hoef je niet recht in het licht het kijken. Daarnaast werkt deze lichttherapie lamp van Glarity goed als je het naast je hebt staan op je nachtkastje, bureau of tafel. 

VoordelenNadelen
Gratis Wireless Fast charger ter waarde van 15 euro Timer start niet automatisch, moet je zelf inschakelen
Drie verschillende kleuren: 2700K, 4000K en 6500K Lichtintensiteit van 10 duizend lux, niet hoger
Sensitive touchscreen Relatief duur
USB oplaadpoort
Energiezuinig
Flikkervrij
UV-vrij

Liroma daglichtlamp met opberghoes

Daarnaast kun je er ook voor kiezen om een lichttherapie lamp van Liroma te kopen. Deze variant heeft een uniek bamboe ontwerp en een handige opberghoes. Deze hoes is geproduceerd van een stevig materiaal en zal daardoor voldoende bescherming bieden aan de lamp. Het design zorgt er bovendien voor dat het past in elk interieur.

VoordelenNadelen
Zes verschillende helderheid standen Kan niet draadloos opgeladen worden
Lichtintensiteit van 11 duizend lux en hoger Geen USB poort
Drie natuurlijke kleuren: warm wit licht, wit licht en warm licht Relatief korte oplaadsnoer
Touchscreen Oplaadsnoer past niet in opberghoes
Timer Geen afstandsbediening
UV-vrij

Compactste daglichtlamp van Beurer

Mogelijk ben je op zoek naar een compacte daglichtlamp. Je bent bij de Beurer TL30 dan zeker aan het juiste adres. Doordat dit exemplaar klein van formaat is kun je de lamp eenvoudig meenemen in je bagage als je op reis gaat. Ook kun je het op diverse manieren monteren, hierdoor kun je altijd de juiste hoek kiezen voor jouw situatie. 

VoordelenNadelen
Lichtgewicht Kan niet draadloos opgeladen worden
Compact formaat door led technologie Geen USB poort
Ideaal voor onderweg Geen afstandsbediening
Flikkervrij Lichtsterkte kan niet aangepast worden
UV-vrij
Zowel horizontaal als verticaal te plaatsen
Inclusief standaard

Goedkope, maar goede lichttherapie lamp

Goed hoeft niet duur te zijn. Dat bewijst deze daglichtlamp wel. Door gebruik te maken van deze lamp zul jij weer snel vol energie zijn en weer stralend rondlopen, ook tijdens de winter. En dat dus voor een relatief lage prijs! Dit exemplaar kost namelijk nog niet eens 30 euro en is hierdoor het geld zeker waard. 

VoordelenNadelen
Drie lichtstanden, waardoor je het licht langzaam kunt opbouwen Lichtsterkte is maximaal 12 duizend lux
Handige schakelaar aan de zijkant Geen Nederlandse handleiding
Tijdsduur kan ingesteld worden Kort oplaadsnoer
Helderheid kan ingesteld worden
Lichtsterkte kan ingesteld worden
Compact formaat
UV-vrij
360 graden roteerbaar

Beste budget daglichtlamp

Als je echt een goedkope daglichtlamp wilt aanschaffen die alsnog kwalitatief goed is dan hoef je niet verder te zoeken dan dit exemplaar van Roxiq. Hiermee kun je je winterdepressie bestrijden, maar dus ook een jetlag bijvoorbeeld. Deze lamp is 100 procent UV-vrij, waardoor het dus veilig is voor zowel je ogen als je huid.

VoordelenNadelen
Handige standaard, hierdoor kun je de lamp naar eigen wens afstellen Korte snoerlengte
Drie lichtstanden van 6 duizend tot 32 duizend lux, hierdoor kun je langzaam aan het licht wennen Geen Nederlandse handleiding
100 procent UV-vrij
Overzichtelijk gebruik met drie knopjes

Dit zijn dus de vijf beste daglichtlampen die onderzocht zijn in 2021. Hopelijk zit de juiste lichttherapie lamp voor jou er tussen! Is dit niet het geval? Ga dan zelf op onderzoek uit om dé daglichtlamp te vinden waar jij direct verliefd op wordt.

Veelgestelde vragen

Wat doet een daglichtlamp met onze hersenen?

Lichttherapie, wat gedaan wordt met een daglichtlamp, zorgt ervoor dat je hersenen het signaal krijgen van het licht. Dit zetten ze in om naar alle waarschijnlijkheid het dag- en nachtritme beter te regelen. Hierdoor zul je in de winter dus minder last hebben van depressieve klachten. 

Hoe gebruik ik de daglichtlamp?

In principe hangt dit van de daglichtlamp af, maar het is het beste om de lamp elke dag te gebruiken. Hierbij moet je het op een afstand van ongeveer 40 tot 60 centimeter plaatsen van je gezicht. Ook moet je niet recht in het licht kijken, maar alsnog moet het wel in je ogen komen. Doe dit ongeveer twintig minuten lang.

Hoeveel kelvin heeft een daglichtlamp?

Dat hangt van de lichttherapie lamp af! Bij de meeste daglichtlampen is het mogelijk om zelf het aantal kelvin in te stellen, wat overigens de kleurtemperatuur van het licht is. 2700 kelvin is hierbij warm licht, terwijl 6500 kelvin juist koud licht is. In Europa wordt de perfecte daglichtkleur gezien als 5500 kelvin. 

Welk tijdstip is het beste voor een daglichtlamp?

Dit onderzoek toont aan dat de daglichtlamp het meeste effect zal hebben op je depressieve gevoelens als je het gebruikt in de ochtend. Natuurlijk hoeft dit niet bij iedereen het geval te zijn. Experimenteer dus zelf met je lichttherapie lamp om uit te zoeken wanneer de daglichtlamp jou het meeste helpt. 

Wanneer gebruik ik een daglichtlamp?

Gebruik een daglichtlamp als je last hebt van een winterdepressie. Doe dit dus bij voorkeur in de ochtend, hierdoor zal het licht helpen bij het verlagen van de productie van melatonine. Hierdoor zul je meer energie hebben, terwijl je slaapritme hierdoor ook beter wordt. Kies je ervoor om de daglichtlamp ‘s avonds te gebruiken dan zou het kunnen dat je juist slechter in slaap valt door het felle licht.

Hoe lang gebruik ik een daglichtlamp?

Dat valt lastig te zeggen. Het hangt namelijk van de daglichtlamp af, maar ook van de lichtsterkte en de afstand van de lamp tot je gezicht. Toch is de kans groot dat een sessie minimaal twintig minuten duurt. Vaak wordt aangeraden om de lichttherapie lamp minstens dertig minuten te gebruiken.

Krijg je vitamine D van lichttherapie?

Nee, helaas krijg je van lichttherapie geen vitamine D. Dit komt doordat je lichaam vitamine D aanmaakt door middel van onder meer de UVB straling van de zon. Deze straling komt niet van een daglichtlamp, dus zal je lichaam ook geen vitamine D aanmaken als je gebruik maakt van een lichttherapie lamp.

Werkt een gewone lamp ook als daglichtlamp?

Nee. Een daglichtlamp is namelijk echt een medische toepassing. Heb je last van een winterdepressie? Het zal dan dus niet volstaan om in de ochtend onder een keukenlamp te gaan zitten, dit heeft simpelweg geen nut. Je zult toch echt een lichttherapie lamp hiervoor nodig hebben. 

Gerelateerde berichten