daglichtlamp

Daglichtlampen: Hoe/Waarom Werkt Het + De 7 Best Geteste Daglichtlampen

Wij hebben allemaal daglicht nodig, om ervoor te zorgen dat onze biologische klok goed functioneert en om vitamine D aan te maken. Een daglichtlamp is een lamp die meer dan 10,000 lux uitstraalt om zo daglicht te repliceren. Daglicht zorgt ervoor om een winterdepressie (ookwel: seasonal affective disorder, SAD) te voorkomen. Met een daglichtlamp (ookwel: lichtterapie lamp) krijg je in de winter genoeg daglicht om een winterdepressie tegen te gaan. De dagen zijn tijdens dit seizoen kort en door onze drukke banen zul je naar alle waarschijnlijkheid in het donker naar het werk gaan, maar is het ook alweer donker als je naar huis gaat en heb je in de tussentijd enkel ‘zwak’ LED licht met niet genoeg lux binnen gekregen.

Beste daglichtlamp: een overzicht

Wil je direct weten wat de beste daglichtlampen zijn? Hieronder een overzicht. Verder in dit blog vind je alle achtergrond informatie en een uitgebreide analyse + voor- en nadelen per daglichtlamp.

AfbeeldingAwardActuele Prijs
Beste-keuze-daglichtlampBeste algemene keuze Check Prijs
Luxueuze-daglichtlampBeste luxueuze daglichtlamp Check Prijs
meenemen-daglichtlamp-besteBeste lichttherapie lamp om mee te nemen Check Prijs
compact-daglichtlamp-besteMeest compacte daglichtlamp Check Prijs
beste-prijskwaliteit-daglichtlampBeste prijs/kwaliteit verhouding Check Prijs
Beste-daglichtlamp-uniek-designBeste daglichtlamp met uniek design Check Prijs
Beste-goedkope-keuzeBeste goedkope keuze Check Prijs

Wat is een daglichtlamp?

Een lamp dat genoeg licht geeft (>10.000 lux) dat het vergelijkbaar is met daglicht. Hierdoor worden ze gebruikt bij de behandeling van winterdepressie, maar kan het ook helpen als je last hebt van slaapproblemen. Dit proces wordt ook wel ‘lichttherapie’ genoemd. Tijdens lichttherapie zit of werkt u in de buurt van een apparaat daglichtlamp of lichttherapie lamp (synoniemen).

Deze lamp kan helpen bij slaapproblemen omdat het je lichaam signaal geeft dat het dag is. Door dit signaal zal je lichaam diverse stoffen aanmaken waardoor je extra wakker wordt. Dit kan met name in de winter van belang zijn. Het duurt dan immers een beetje langer voordat het buiten daadwerkelijk licht wordt. Hierdoor kun je tijdens dit seizoen zo nu en dan lang het gevoel houden dat je nog altijd niet helemaal wakker geworden bent. 

Hoe werkt lichttherapie met een daglichtlamp?

Je moet de daglichtlamp namelijk op ongeveer 40 tot 60 centimeter afstand van je hoofd neer te zetten. Vervolgens laat je gewoon het licht zijn werk doen, waar jij de voordelen van plukt!

Het wordt aangeraden om de lamp elke dag minstens twintig minuten te gebruiken. Hierbij is het niet de bedoeling dat jij recht in de lamp kijkt, al is het wel belangrijk dat het licht je ogen kan bereiken. Het is een goed idee om daglichtlamp tijdens het ontbijt of werk schuin tegenover je te zetten. Over het algemeen is dat de opstelling die namelijk het best werkt.

Waarom zou ik een daglichtlamp gebruiken?

  • Het behandelen van een winterdepressie: Uit onderzoek1 blijkt dat een daglichtlamp gebruikt kan worden om een winterdepressie te behandelen. Dit heeft aangetoond dat lichttherapie het beste werkt in de ochtend en minimaal drie weken nodig heeft voordat een duidelijke verandering optreed. Uit een ander onderzoek2 valt te zien dat een daglichtlamp vooral in de eerste twintig minuten een positief effect heeft op de winterdepressie. Na een uur zul je helaas geen voordelen meer merken. Gebruik de daglichtlamp enkel in de ochtend en middag om winterdepressie tegen te gaan.
  • Betere slaap bij nachtdiensten:3 Lichttherapie helpt om de slaap bij nachtdiensten te verbeteren. Niet alleen zorgt het voor een betere slaap, ook ervaarden de deelnemers die behoorden bij de groep met een daglichtlamp minder depressie, angst en ongerustheid.
  • Jetlag voorkomen: Jet lags zijn vervelend. Gelukkig helpt de lamp. Gebruik de lamp in de ochtend om je lichaam te laten weten dat je wakker moet worden of ’s avonds om juist extra lang door te kunnen. Blootstelling aan licht is een krachtige en natuurlijke manier om een faseverschuiving te veroorzaken, wat een vooruitgang of vertraging is in circadiane ritmes. Licht in de vroege ochtend zorgt ervoor dat je eerder wakker wordt (“fasevoortgang”), licht rond bedtijd zorgt er juist voor dat je later wakker wordt (“fasevertraging”).
  • Beter licht voor het beoefenen van je werk en hobby: Door het heldere and witte licht is het geschikt voor werk dat te maken heeft met hoge precisie. Het heldere licht zorgt dat jij alles kan zien (bijvoorbeeld als je diamanten slijpt) en wakker en alert blijft.

Let op: als je ’s avonds de daglichtlamp gebruikt, zal het de productie van melatonine (het hormoon dat je nodig hebt om in slaap te komen) remmen. 

Waar moet je op letten met het kopen van een lichttherapie lamp?

  • Vorm: Mogelijk wil je een lichttherapie lamp kopen die je eenvoudig kunt inpakken voor vakantie om zo je jetlag te voorkomen. Kies dan voor een lamp met een dunne en rechthoekige vorm of een afneembare voet. Heb je daarentegen een vaste plek in gedachten voor je lamp? Houd rekening met details zoals gewicht en stevigheid.
  • Instellingen: Geef je juist de prioriteit aan variëteit? Het kan dan slim zijn om een daglichtlamp te kopen die allerlei instellingen heeft waar je gebruik van kunt maken. Zo zijn er exemplaren verkrijgbaar waarbij het mogelijk is om het licht te dimmen, terwijl je ook de helderheid kunt instellen. Dit zorgt voor veelzijdiger gebruik.
  • Timer: Een ingebouwde timer verhoogt het gebruiksgemak. Dan ben je verzekerd van de juiste hoeveelheid daglicht, zonder hier zelf rekening mee te houden. Het is hierbij verstandig om de instructies de fabrikant (of arts) te volgen.
  • Lichtintensiteit: Hoewel de luxe, oftewel de mate van lichtintensiteit, van de lichttherapie lampen kan variëren, bieden ze meestal 10 duizend lux helderheid. Binnenverlichting levert gemiddeld 100 lux, terwijl een zonnige dag al 50 duizend lux is.4 Meer geavanceerde modellen hebben helderheidsinstellingen of zonsopgang- of zonsondergangmodi voor geleidelijke aanpassingen aan dag- of nachttijd (aanrader!).

Beste daglichtlampen onderzocht

Beste algemene keuze
LIROMA - Daglichtlamp

Met deze dimbare daglichtlamp van Liroma haal je het zonnetje in huis, net zoals een Wireless Fast charger. Dit krijg je namelijk gratis erbij! Dit exemplaar werkt het beste als het licht op je ogen valt, maar alsnog hoef je niet recht in het licht het kijken. Daarnaast werkt deze lichttherapie lamp van Liroma goed als je het naast je hebt staan op je nachtkastje, bureau of tafel. 

Voordelen:
  • Gratis Wireless Fast charger ter waarde van 15 euro
  • Drie verschillende kleuren: 2700K, 4000K en 6500K
  • Sensitive touchscreen
  • USB oplaadpoort
  • Energiezuinig
  • Flikkervrij
  • UV-vrij
Nadelen:
  • Timer moet je zelf inschakelen
  • Lichtintensiteit van 10 duizend lux, niet hoger
Check Prijs Bol
Beste luxueuze keuze
Beurer - luxe daglichtlamp

De Beurer TL90 daglichtlamp simuleert daglicht met een lichtintensiteit van ca. 10.000 lux. Dit zorgt vervolgends voor een uitgerust gevoel, energieboost en rustgevend! Dit model is lekker groot zodat het verschil snel te merken is.

Voordelen:
  • Hoge lichtintensiteit
  • Groot
  • 30 dagen bedenktijd
Nadelen:
  • Prijzig
Check Prijs Bol
Beste lichttherapie lamp om mee te nemen
Liroma - daglichtlamp met opberghoes

Daarnaast kun je er ook voor kiezen om een lichttherapie lamp van Liroma te kopen. Deze variant heeft een uniek bamboe ontwerp en een handige opberghoes. Deze hoes is geproduceerd van een stevig materiaal en zal daardoor voldoende bescherming bieden aan de lamp. Het design zorgt er bovendien voor dat het past in elk interieur.

Voordelen:
  • Zes verschillende helderheid standen
  • Lichtintensiteit van 11 duizend lux en hoger
  • Drie natuurlijke kleuren: warm wit licht, wit licht en warm licht
  • Touchscreen
  • Timer
  • UV-vrij
Nadelen:
  • Kan niet draadloos opgeladen worden
  • Geen USB poort
Check Prijs Bol
Meest compacte daglichtlamp
Beurer - Daglichtlamp, Compact en dun

Mogelijk ben je op zoek naar een compacte daglichtlamp. Je bent bij de Beurer TL30 dan zeker aan het juiste adres. Doordat dit exemplaar klein van formaat is kun je de lamp eenvoudig meenemen in je bagage als je op reis gaat. Ook kun je het op diverse manieren monteren, hierdoor kun je altijd de juiste hoek kiezen voor jouw situatie. 

Voordelen:
  • Lichtgewicht
  • Compact formaat door led technologie
  • Ideaal voor onderweg
  • UV-vrij
  • Zowel horizontaal als verticaal te plaatsen
  • Inclusief standaard
Nadelen:
  • Kan niet draadloos opgeladen worden
  • Geen USB poort
Check Prijs Bol
Beste prijs/kwaliteit verhouding
SAD Lapm - lichttherapie daglichtlamp

Goed hoeft niet duur te zijn. Dat bewijst deze daglichtlamp wel. Door gebruik te maken van deze lamp zul jij weer snel vol energie zijn en weer stralend rondlopen, ook tijdens de winter. En dat dus voor een relatief lage prijs.

Voordelen:
  • Drie lichtstanden, waardoor je het licht langzaam kunt opbouwen
  • Handige schakelaar aan de zijkant
  • Tijdsduur kan ingesteld worden
  • Helderheid kan ingesteld worden
  • Lichtsterkte kan ingesteld worden
  • Compact formaat
  • UV-vrij
  • 360 graden roteerbaar
Nadelen:
  • Kort oplaadsnoer
Check Prijs Bol
Beste daglichtlamp met uniek design
LIROMA - Daglichtlamp

Deze mooie daglichtlamp van LIROMA heeft alle geweldige eigenschappen van een gewone daglichtlamp en een super uniek design! De lamp is getest door specialisten en huisartsen. De werking van deze lamp is wetenschappelijk bewezen en 100% veilig voor de huid. Goed voor jou en prachtig in je huis!

Voordelen:
  • Fraai design
  • 3 natuurlijke kleuren
  • 6 helderheid standen
  • Timer
Nadelen:
  • Kabeltje kan problemen opleveren
Check Prijs Bol
Beste goedkope keuze
MINQY - eaglichtlamp energielamp

Als je echt een goedkope daglichtlamp wilt aanschaffen die alsnog kwalitatief goed is dan hoef je niet verder te zoeken dan dit exemplaar van MINQY. Hiermee kun je je winterdepressie bestrijden, maar dus ook een jetlag bijvoorbeeld. Deze lamp is 100 procent UV-vrij, waardoor het dus veilig is voor zowel je ogen als je huid.

Voordelen:
  • Voordelig
  • Prachtige projecties
  • Kraachtige LED lampen
  • Bevordert slaap
Nadelen:
  • Exclusief adapter
Check Prijs Bol

Daglichtlamp ervaringen op een rij

Mooie vormgeving en handig dat er licht aan beide kanten schijnt. 3 lichtstanden zijn allemaal prettig voor in huis. Goed gewicht valt niet snel om en touchscreen werkt makkelijk.

Lisabosman94, 20-29 jaar, review over Liroma daglichtlamp

fijne lamp, ik heb nu veel meer energie

Alexander19670, 40-49 jaar, review over Beurer TL90 – daglichtlamp

Ik zat al een tijdje niet zo lekker in mn vel, dat komt vooral omdat ik niet echt veel buiten kom. Ik moet de hele dag thuiswerken en het is niet echt lekker weer om naar buiten te gaan. Dus toen ik een beetje ging googelen bleek ik last te hebben van een soort winterdepressie. Vervolgens stuitte ik op dit product en dacht gelijk, dit heb ik nou nodig. Gebruik het nu een paar weken en zit inmiddels veel beter in mn vel! Het product werkt erg rustgevend en zo kom ik toch aan mn benodigde zonuren. Top!

Rubenjansens, 20-29 jaar, Liroma, Lichttherapielamp om mee te nemen.

Mooi klein formaat. Handig in gebruik. Ik gebruik hem nu een week en heb het gevoel dat ik meer energie heb gekregen

Aazomer, 30-39 jaar, Beurer TL30 – Daglichtlamp 

het is klein en compact en doet wat het belooft.

Kyto, 40-49 jaar, SAD Lamp – Energielamp

Omdat ik zelf ’s nachts werk slaap ik gedurende de dag en heb ik dus niet veel zonlicht, dit werkt ook in op mijn humeur. Ik gebruik de lamp nu al 5 dagen en ik merk dat ik al meer energie heb. Zeker een aanrader! Het is ook fijn dat de lamp in een stoffen opberghoes komt zodat ik deze ook overeen mee kan nemen.

Quintekno, 20-29 jaar, Review over Liroma- meest unieke daglichtlamp

Fijn werkende lamp , merk direct verschil als ik hem gebruik. Materiaal is ook van goede kwaliteit

Levatio1995, 40-49 jaar, Review over MINQY daglichtlamp lichttherapielamp

Veelgestelde vragen

Wat doet een daglichtlamp met onze hersenen?

Lichttherapie, wat gedaan wordt met een daglichtlamp, zorgt ervoor dat je hersenen het signaal krijgen van het licht. Dit zetten ze in om naar alle waarschijnlijkheid het dag- en nachtritme beter te regelen. Hierdoor zul je in de winter dus minder last hebben van depressieve klachten. 

Hoe gebruik ik de daglichtlamp?

In principe hangt dit van de daglichtlamp af, maar het is het beste om de lamp elke dag te gebruiken. Hierbij moet je het op een afstand van ongeveer 40 tot 60 centimeter plaatsen van je gezicht. Ook moet je niet recht in het licht kijken, maar alsnog moet het wel in je ogen komen. Doe dit ongeveer twintig minuten lang.

Hoeveel kelvin heeft een daglichtlamp?

Dat hangt van de lichttherapie lamp af! Bij de meeste daglichtlampen is het mogelijk om zelf het aantal kelvin in te stellen, wat overigens de kleurtemperatuur van het licht is. 2700 kelvin is hierbij warm licht, terwijl 6500 kelvin juist koud licht is. In Europa wordt de perfecte daglichtkleur gezien als 5500 kelvin. 

Welk tijdstip is het beste voor een daglichtlamp?

Dit onderzoek toont aan dat de daglichtlamp het meeste effect zal hebben op je depressieve gevoelens als je het gebruikt in de ochtend. Natuurlijk hoeft dit niet bij iedereen het geval te zijn. Experimenteer dus zelf met je lichttherapie lamp om uit te zoeken wanneer de daglichtlamp jou het meeste helpt. 

Wanneer gebruik ik een daglichtlamp?

Gebruik een daglichtlamp als je last hebt van een winterdepressie. Doe dit dus bij voorkeur in de ochtend, hierdoor zal het licht helpen bij het verlagen van de productie van melatonine. Hierdoor zul je meer energie hebben, terwijl je slaapritme hierdoor ook beter wordt. Kies je ervoor om de daglichtlamp ‘s avonds te gebruiken dan zou het kunnen dat je juist slechter in slaap valt door het felle licht.

Hoe lang gebruik ik een daglichtlamp?

Dat valt lastig te zeggen. Het hangt namelijk van de daglichtlamp af, maar ook van de lichtsterkte en de afstand van de lamp tot je gezicht. Toch is de kans groot dat een sessie minimaal twintig minuten duurt. Vaak wordt aangeraden om de lichttherapie lamp minstens dertig minuten te gebruiken.

Krijg je vitamine D van lichttherapie?

Nee, helaas krijg je van lichttherapie geen vitamine D. Dit komt doordat je lichaam vitamine D aanmaakt door middel van onder meer de UVB straling van de zon. Deze straling komt niet van een daglichtlamp, dus zal je lichaam ook geen vitamine D aanmaken als je gebruik maakt van een lichttherapie lamp.

Werkt een gewone lamp ook als daglichtlamp?

Nee. Een daglichtlamp is namelijk echt een medische toepassing. Heb je last van een winterdepressie? Het zal dan dus niet volstaan om in de ochtend onder een keukenlamp te gaan zitten, dit heeft simpelweg geen nut. Je zult toch echt een lichttherapie lamp hiervoor nodig hebben. 

Bronnen

1 Bright light treatment of winter depression: a placebo-controlled trial
2 Short exposure to light treatment improves depression scores in patients with seasonal affective disorder: A brief report
3 Bright Light Improves Sleep and Psychological Health in Shift Working Nurses
4 Seasonal affective disorder: bring on the light

Gerelateerde berichten

Menu