15 Natuurlijke Slaapmiddelen: Sneller & Dieper Slapen

Hier vind je alle slaapmiddelen die je helpen beter te slapen. Meer dan een kwart van de 25-plussers slaapt namelijk slecht volgens het CBS op basis van cijfers uit de Gezondheidsenquête.

In een ideale wereld, doen we onze ogen dicht als we op het kussen liggen, en gaan we meteen richting dromenland. De realiteit is helaas anders, we liggen soms wel uren wakker in bed. Dit frustreert ons en heeft invloed op ons normale dagelijkse leven. Een tekort aan slaap is funest voor onze energie, maakt ons dik, is slecht voor ons immuunsysteem en de nadelen gaan nog lang door.

Beste slaapmiddelen overzicht

15 slaapmiddelen die je naar dromenland sturen

Wil je direct weten wat de beste slaapmiddelen zijn? Hieronder een overzicht. Verder in dit blog vind je alle achtergrond informatie, een uitgebreide analyse en voor- en nadelen per slaapmiddel.

SlaapmiddelVoordeel (+) en
nadeel (-)
Actuele Prijs

Melatonine
+ Super effectief slaapmiddel
– Je kan op lange termijn mentaal afhankelijk worden
Check Prijs

Valeriaan
+ Natuurlijke, rustgevende stof
– Duurt 2-4 weken voor kleine verbetering slaap
Check Prijs

Witte ruis machine
+ Helpt tegen een drukke geest
– Kan prijzig zijn
Check Prijs

Verduisterende gordijnen
+ Donkere slaapkamer is de basis om te (door)slapen
– Nooit 100% verduisterend
Check Prijs

Slaapmasker
+ 100% verduisterend en goedkoper dan gordijnen
– Niet iedereen vindt het fijn om ermee te slapen
Check Prijs

Slaap oordoppen
+ Helpt enorm tegen gehorig huis
– Niet iedereen vindt het fijn om mee te slapen
Check Prijs

Philips wake up light
+ Rustig en uitgeruster wakker worden
– Prijzig
Check Prijs

Het boek “Slaap” van slaaponderzoeker Matthew Walker
+ Absolute must-know informatie over slaap
– Erg negatief geladen, niet lezen voor het slapen gaan
Check Prijs
magnesium-slaapmiddel
Magnesium
+ Helpt je dieper te slapen
– Het liefst haal je het uit je natuurlijke voeding
Check Prijs
headspace
Headspace (meditatie app)
+ Ideaal om je gedachten te kalmeren
– In het begin vinden veel mensen meditatie moeilijk
Check Prijs
fitbit-versa-slapen
Fitbit Versa
+ Krijg grip op je slaap met uitgebreide slaapdata
– Erg prijzig
Check Prijs
5-htp-slaapmiddel
5-htp
+ Wetenschappelijk bewezen dat het helpt bij slaap
– Als je al medicijnen slikt, raadpleeg eerst je dokter
Check Prijs
gaba-slaapmiddel
GABA
+ Helpt tegen angst en stress
– Onderzoek is veelbelovend, maar nog niet definitief
Check Prijs

Dagboek
+ Ideaal om je gedachten in op te schrijven en uit je hoofd te krijgen
– Geen nadelen
Check Prijs
cbd-olie-slaapmiddel
CBD olie
+ Maakt je geest rustiger, werkt als kalmeringsmiddel
– Gebruik elke dag wordt afgeraden
Check Prijs


1. Melatonine

Je lichaam maakt melatonine aan wanneer het donker wordt. Bij licht maken ze geen melatonine aan omdat het dan dag is. Als je ´s avonds laat voor een helder scherm zit voorkom je dat je hersenen melatonine aanmaken. Je hersenen denken dan dat het nog dag is en maken zo geen/minder van het slaaphormoon aan.

Het hormoon zorgt ervoor dat je rustiger wordt en geef je hersenen het startschot om te kunnen beginnen met slapen. Daar bovenop verlaagt het je dopamine niveau, een hormoon dat je wakker houdt. De wetenschap toont aan dat het werkt tegen insomnia.Het is een snelwerkend middel dat je al vanaf nacht 1 beter laat slapen. Lees meer over de voordelen en het gebruik van melatonine of bestel het nu.

VoordelenNadelen
Erg effectief slaapmiddel Kan op langere termijn (mentaal) verslavend zijn (je denkt zelf dat je niet kan zonder)
Hormoon dat al natuurlijk voorkomt in je lichaam
Erg effectief voor jetlags en slapeloosheid
Wetenschappelijk sterk onderbouwd
Heeft nauwelijks bijwerkingen


2. Valeriaan

Een kruid dat al door de Grieken en Romeinen werd gebruikt als slaapmiddel. Dit eeuwenoude middel doet nog steeds zijn werk, dit keer aangetoond door de wetenschap. Het helpt je sneller en dieper te laten slapen.

Het is een natuurlijke stof die gehaald wordt uit de wortel van de valeriaan plant. Enige nadeel is dat het 2 tot 4 weken duurt voor je een effect gaat voelen. Lees hoe valeriaan je beter helpt slapen of bestel het online.

VoordelenNadelen
Natuurlijke stof (plant) die je helpt kalmeren Lange termijn inname bijwerkingen niet bewezen
Heeft geen enkel effect op hoe je je ‘s morgens voelt Niet verslavend
Wetenschappelijk sterk onderbouwd


3. Witte ruis machine

Stilte kan gevaarlijk of ongemakkelijk zijn. We zijn de hele dag druk, luisteren naar muziek en zijn bezig en dan ineens is daar de stilte. Dit kan ervoor zorgen dat je gedachtes maar niet ophouden.

De rustige ruis kan voor afleiding zorgen, zonder dat het je wakker houdt. Witte ruis is een rustgevend geluid. Als voordeel heeft het ook dat je minder snel wakker wordt door vreemde geluiden omdat het wegvalt door de witte ruis machine. Naast witte ruis heb je ook andere rustgevende geluiden als slaapliedjes, piano, waterval, kikkers, ventilator, rivier, regen, vogelzang, golven, kampvuur, krekels en meer.

VoordelenNadelen
Helpt tegen een drukke geest Kan prijzig zijn
Helpt tegen geluid van buitenaf
Veel rustgevende geluiden mogelijk
Werkt ook goed voor kinderen


4. Verduisterende gordijnen

Een donkere slaapkamer is de basis voor goede slaap. Licht zorgt ervoor dat je lichaam geen melatonine aanmaakt, wat het lastig maakt om in slaap te vallen.

Het verbaast me om elke keer niet goed geisoleerde kamers te zien waar het zonlicht of het licht van de lantaarnpaal doorheen schijnt. Ga altijd voor zwarte verduisterende gordijnen, die laten het minste licht door.

VoordelenNadelen
Zorgt dat je ‘s ochtends langer door kan slapen Is nooit 100% verduisterend
Donkere slaapkamer is de basis om te kunnen slapen
Handig voor als je een slaapmasker niet fijn vindt


5. Slaapmasker

Als donkere gordijnen ophangen lastig wordt, je wat krapper bij kas zit of je het decor van je slaapkamer niet wilt beïnvloeden met zwart, is een slaapmasker ook een optie. Het is belangrijk dat die goed zit, zacht van binnen en lucht doorlatend is. Wij hebben de fijnste voor je uitgekozen.

VoordelenNadelen
Goedkoper dan een verduisterend (rol)gordijn Niet iedereen vindt het fijn om ermee te slapen
100% verduisterend
Ze worden steeds comfortabeler


6. Oortjes

Net zoals een het blokkeren van licht is ook een goed geïsoleerde kamer waar geen geluid binnenkomt, de basis voor een goede slaaphygiëne. Als je door omstandigheden toch last hebt van geluid, zijn goede oortjes aan te raden. 

Lees vooral onze slaap oordopjes pagina voor een uitgebreide review voor de beste slaap oordoppen.

VoordelenNadelen
Voor als je een gehorig huis hebt Niet iedereen vindt het fijn om ermee te slapen
Zo hoef je je buren niet lastig te vallen
Erg goedkope oplossing (tegenover isoleren van slaapkamer)



7. Philips wake up light

Een ‘alarmklok’ die de zon simuleert waardoor je je dag rustig en fris kan beginnen. Ik zet ‘alarmklok’ expres tussen aanhalingstekens omdat ik het niks van een alarm weg vind hebben. Met een Philips wake up light word je rustig wakker met vogelzang, klassieke muziek of golven van de oceaan. Dit is heel andere koek dan die harde alarmen die veel mensen naast hun bed hebben staan. Zo start je je dag met je eigen persoonlijke zonsopkomst.

VoordelenNadelen
De enigste wekker die erop gebouwd is je energiek wakker te maken Prijzig
Ook ‘s avonds erg fijn door de lichtstanden
Rustig en uitgerust wakker worden


8. Het boek “Slaap” van slaaponderzoeker Matthew Walker

Een New York Times Bestseller over hoe we slapen. Om te beginnen met beter te slapen is het belangrijk om te weten waarom je slaapt en wat de (nogal drastische) gevolgen zijn als je niet goed slaapt. Matthew Walker onderzoekt en studeert al 20 jaar hoe en waarom we slapen en komt met wonderbaarlijke inzichten over slaap. Wij hebben het boek allemaal gelezen en raden je het van harte aan.

Het boek helpt je met allerlei wetenschappelijk onderbouwde tips en methodes om beter te slapen. Nog niet overtuigd? Lees de hele boekrecensie “Slaap” van Matthew Walker.

VoordelenNadelen
Absolute must-know informatie over slaap Lees het niet voor het slapen gaan, erg negatief geladen


9. Magnesium

Veel mensen in de Westerse wereld hebben een magnesiumtekort. Magnesium is een mineraal dat ontzettend veel nuttige functies heeft waaronder het helpen van je GABA receptoren. Deze receptoren verbeteren je slaap door te zorgen voor minder activiteit in je hersenen. Hierdoor lig je ‘s nachts met meer rust in bed.

Zo helpt het mineraal je lichaam en geest. Het is bewezen dat niet genoeg magnesium in je systeem slecht is voor je slaap en zelfs insomnia kan veroorzaken. Lees meer over magnesium of haal het meteen in huis.

VoordelenNadelen
Veel mensen hebben een magnesium tekort, supplementen helpen hierbij Het is altijd beter om het uit natuurlijke voeding halen
Helpt je dieper te slapen (en vaak droom je ook meer)
Kalmeert je brein


10. Headspace

Mediteren voor je slaap kan helpen rust te creëeren in je hoofd. Het is een van de meest belonende gewoontes die je op kan pakken. Door meditatie word je bewuster en leef je meer in het moment. Hierdoor word je niet meegenomen door je gedachten als je in bed ligt. Zo lig je met veel meer rust in je bed. Je hebt verschillende begeleidde meditaties om beter te slapen. De app Headspace is misschien wel de populairste en laagdrempelige app om mediteren op te pakken om beter te slapen. 

Voor de mensen die mediteren ‘zweverig’ vinden: de wetenschap toont aan dat je het langzame ademen bij mediteren ervoor zorgt dat je hartslag omlaag gaat, wat een voorloper is voor een goede nachtrust.

Lees alles over de Headspace app.

VoordelenNadelen
Meditatie is ideaal om te doen voor het slapen gaan Het is een lange termijn investering die zich niet direct uitkeert
Kalmeert je gedachten In het begin vinden veel mensen meditatie moeilijk
Heeft vele andere mentale voordelen naast rustiger en sneller in slaap vallen
Headspace is de makkelijkste manier om met meditatie te beginnen


11. Fitbit Versa

Dit digitale sporthorloge houdt al je activiteit overdag en in de nacht bij. Het meet je slaapcycli om te zien of je wel genoeg diepe slaap en REM slaap krijgt elke nacht. Je houdt ook bij hoe lang je slaapt en kan dienen als zacht alarm om je rustig wakker te maken.

Doordat je alles meet, kun je ook een slaapschema maken om je hoeveelheden slaap te optimaliseren.

VoordelenNadelen
Krijg grip op je slaap met uitgebreide slaapdata Erg prijzig
De Fitbit app geeft tips om de kwaliteit van je slaap te verbeteren
Multifunctioneel, ook handig voor je sportprestaties


12. 5-htp

Deze stof verhoogt de serotonine levels in je bloed. Serotonine wordt net zoals het bekendere dopamine gelinkt aan je geluk. 5-htp is de voorloper van het slaaphormoon melatonine. Via 5-htp kan je melatonine productie dus worden opgeschroefd. Koop het nu of verdiep je meer in 5-htp.

VoordelenNadelen
Wetenschappelijk bewezen dat het helpt bij slaap Als je al medicijnen slikt, raadpleeg eerst je dokter of je het kunt combineren
Vermindert nachtmerries en slaapwandelen
Minder negatieve gedachtes voor het slapen gaan


13. GABA supplement

GABA als supplement zorgt dat je hersenen een tandje lager minder actief worden. Hierdoor gaan je gedachtes een versnelling omlaag. Ideaal voor als je gaat slapen. Naast dat GABA te verkrijgen is in supplementvorm, is het ook een lichaamseigenstof. Deze stof is essentieel in de bepaling van je slaap.

De impact op je slaap is waarschijnlijk net zo groot als die van melatonine, maar minder bestudeerd. Wel is het bewezen dat het goed werkt in combinatie met 5-htp. Meer lezen? Je leest er alles over op onze pagina over GABA.

VoordelenNadelen
Helpt tegen angst en stress Onderzoek is veelbelovend, maar nog niet definitief
Verlaagt de bloeddruk Vooral effectief in combinatie met groene thee en 5htp


14. Dagboek / notitieblok

Wanneer je hoofd maar niet ophoudt en je gedachtes als een achtbaan door je hoofd gaan ‘s nachts, doe je jezelf goed om ze op te schrijven. Wanneer je alles opschrijft, zorg je dat het uit je hoofd gaat en je met rust weer kan proberen te slapen. Daarnaast is het ook aan te raden als je in bed goede ideeën krijgt die je niet wilt vergeten.

VoordelenNadelen
Ideaal om je gedachten in op te schrijven en uit je hoofd te krijgen
Maak het onderdeel van je slaapritueel
Leerzaam om terug te lezen


15. CBD olie

CBD olie is een natuurlijk slaapmiddel dat komt uit de cannabisplant. Deze olie bevat geen stoffen waar je ‘high’ van wordt. Het is volledig plantaardig en overal verkrijgbaar. Het zorgt dat je sneller en langer slaapt.

Het werkt kalmerend, waardoor je meer rust ondervind in bed. Je zult ook langer en dieper slapen dankzij de olie.

We hebben alle onderzoeken en de volledige werking van het slaapmiddel op onze CBD olie pagina.

VoordelenNadelen
Maakt je geest rustiger, werkt als kalmeringsmiddel Vermindert rem-slaap en vergroot de diepe slaap (de rem-slaap haal je de volgende dag automatisch in)
Je blijft langer slapen Gebruik het niet elke dag
Je wordt er niet ‘high’ van


Meer lezen over natuurlijke slaapmiddelen?

Als je meer de diepte in wilt gaan over de werking van natuurlijke slaapmiddelen, dan kan je hier terecht:

  • Melatonine: voordelen, bijwerking, gebruik en dosering
  • Magnesium voor een diepere slaap — alles wat je moet weten
  • 5-htp: helpt het je beter te slapen?
  • Valeriaan: kwaliteit & kwantiteit voor je slaap, de bijwerkingen en veiligheid
  • CBD olie: het slaap verbeterende en onschuldige deel van de cannabisplant
  • GABA: een slaapverwekkend supplement en een essentieel systeem voor slaap